Melaka laksana percubaan zon bebas kenderaan mulai 19 Ogos – setiap Sabtu, 6 petang-12 tengahmalam

Melaka laksana percubaan zon bebas kenderaan mulai 19 Ogos – setiap Sabtu, 6 petang-12 tengahmalam

Melaka bakal melaksanakan percubaan bagi zon bebas kenderaan pada setiap hari Sabtu, bermula 19 Ogos 2023. Bagi tujuan tersebut, beberapa jalan utama di sekitar bandaraya Melaka akan ditutup selama enam jam, bermula 6 petang hingga 12 tengah malam.

Antara laluan yang terlibat ialah Jalan Istana, Jalan Mahkamah, Jalan Gereja, Lorong Gereja, Jalan Laksamana dan sebahagian Jalan Tun Khalil Yaakob, sebahagian Jalan Merdeka serta Jalan Parameswara di Banda Hilir.

Bagi menjayakan zon bebas kenderaan ini, kerajaan negeri turut menganjurkan program ‘Ride and Run’ bagi menarik penyertaan dari penduduk setempat dan juga pelancong yang berkunjung ke bandaraya bersejarah ini.

Walau bagaimana pun, sepanjang penganjuran program tersebut dan juga penutupan jalan yang terbabit, kerajaan negeri mengesahkan tiada penutupan atau pun pemindahan premis perniagaan.

Klik untuk besarkan

Menurut EXCO Kanan Perumahan, Kerajaan Tempatan, Saliran, Perubahan Iklim dan Pengurusan Bencana negeri, Datuk Rais Yasin, kerajaan negeri menerusi Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) dan Bahagian Promosi Pelancongan (BPP) memberi jaminan peniaga di kawasan penutupan sementara jalan berkenaan boleh menjalankan urusan perniagaan seperti biasa dengan khidmat nasihat serta bantuan akan diberi jika diperlukan.

“Kita mahu melihat bagaimana suasana dan sambutan orang ramai dan pelancong terhadap pelaksanaan zon bebas kenderaan yang akan dilaksanakan kelak sama ada menimbul masalah atau sebaliknya. Saya harap, semua pihak dapat memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa khususnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan MBMB sepanjang tempoh percubaan itu nanti.

“Sepanjang tempoh percubaan ini, kita menyediakan `buggy’ sebagai kenderaan membawa pengunjung ke destinasi pilihan mereka di sekitar kawasan berkenaan. Mereka juga boleh membuat pilihan untuk berjalan kaki di sekitar kawasan terbabit. Tempoh percubaan ini penting untuk kita menilai mengenai perkara yang perlu ditambah baik ketika pelaksanaan Melaka Zon Bebas Kenderaan kelak,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required