Bukan sengaja, pemandu Grab leka baca mesej punca penunggang basikal dilanggar dari belakang – polis

Bukan sengaja, pemandu Grab leka baca mesej punca penunggang basikal dilanggar dari belakang – polis

Baru-baru ini tular satu video memaparkan sekumpulan penunggang basikal dilanggar dari belakang oleh sebuah kereta, menyebabkan dua dari mereka tercampak ke hadapan.

Ketua Polis Daerah Sepang, Asisten Komisioner Wan Kamarul Azran Wan Yusof mengesahkan bahawa kejadian ini berlaku di Jalan Dengkil, Kota Warisan pada pagi Ahad lalu, dan ia terjadi kerana pemandu kereta berkenaan yang juga seorang pemandu e-hailing terleka ketika memeriksa mesej dari aplikasi Grab di telefon pintar.

Jelasnya dalam laporan Kosmo, ketika kejadian ini berlaku pemandu kereta berkenaan berada di laluan kiri dari arah Kajang dan menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

“Pemandu kereta dikesan terlanggar belakang sebuah basikal, menyebabkan seorang lagi penunggang basikal melanggar seorang lagi penunggang basikal lain.

“Ketika memeriksa mesej, pemandu kereta telah terlanggar belakang sebuah basikal dan kemudian basikal itu terlajak ke hadapan dan terlanggar seorang lagi penunggang basikal yang lain,” katanya.

Wan Kamarul memberitahu bahawa kereta yang terbabit dalam insiden ini mengalami kerosakan di bahagian bampar dan bonet hadapan, manakala basikal penunggang rosak di bahagian tayar serta rim belakang. Beliau turut mengesahkan bahawa pemandu kereta serta seorang penunggang basikal telah membuat laporan polis dan mereka sudah diambil rakaman percakapan.

Video berdurasi 22 saat yang dirakam dari dashcam kereta yang melanggar penunggang basikal itu tular di media sosial terutamanya di Facebook pada Selasa lalu. Disebabkan basikal-basikal tersebut ditunggang hampir ke tengah lorong kiri jalan berkenaan dan kereta yang melanggar langsung tidak mengelak, ramai yang membuat andaian bahawa kemalangan ini disengajakan oleh pemandu kereta terlibat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required