Range Rover Sport 2023 kini di Malaysia – varian Dynamic SE, 400 PS/550 Nm, harga dari RM1.7 juta

Range Rover Sport 2023 kini di Malaysia – varian Dynamic SE, 400 PS/550 Nm, harga dari RM1.7 juta

Setelah diperkenalkan di peringkat global pada Mei 2022, kini Range Rover Sport 2023 telah pun tiba di pasaran Malaysia. Jaguar Land Rover Malaysia (JLRM) hanya membawa masuk satu varian sahaja ke pasaran tempatan iaitu Dynamic SE. Jika untuk pasaran global, varian yang ditawarkan termasuklah SE, Autobiography dan First Edition, di mana Dynamic SE merupakan varian kedua di dalam barisan Range Rover Sport 2023.

Model import sepenuhnya (CBU) dari United Kingdom ini merupakan model serba baharu generasi ketiga dan untuk pasaran Malaysia, ia ditawarkan dengan harga atas jalan RM1,698,000 (termasuk cukai) tanpa insurans.

Range Rover Sport 2023 dengan kod nama L461 ini masih menggunakan enjin 3.0 liter pengecas turbo Ingenium enam-silinder sebaris petrol MHEV yang sama seperti model generasi kedua yang diperkenalkan pada tahun 2013. Namun keseluruhan kuasanya dipertingkatkan, kini mencecah 400 PS dari 5,500 rpm hingga 6,500 rpm dan tork 550 Nm dari 2,000 rpm hingga 5,000 rpm.

Range Rover Sport 2023 kini di Malaysia – varian Dynamic SE, 400 PS/550 Nm, harga dari RM1.7 juta

Ia juga dilengkapi transmisi automatik ZF lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda pintar, membolehkannya dipacu dari 0-100 km/j dalam masa hanya 5.7 saat dan mampu mencapai kelajuan maksimum hingga 242 km/j.

Model terbaharu ini juga memperkenalkan pelbagai teknologi casis yang diberi penambahbaikan untuk memberikan pengalaman pemanduan dinamik. Dirangka berteraskan Seni Bina Longitud Modular (MLA-Flex) logam bercampur, casisnya menghasilkan ketegaran kilasan sehingga 35% lebih tinggi berbanding model terdahulu, sekaligus membentuk asas bagi sistem kawalan casis bersepadu yang ditala khas bagi Range Rover Sport 2023.

Di samping itu, ia juga diberikan ciri baharu Air Dynamic Suspension bagi meningkatkan lebar jalur suspensi dengan membezakan tekanan di dalam ruangnya. Selain itu, ia juga ditampilkan dengan Adaptive Dynamics yang bertindak untuk memantau lebih 500 kali parameter per saat. Manakala untuk mempertingkatkan kawalan pemanduan secara off-road, ia juga diberikan Off-road Cruise. Ciri tersebut merupakan pertama kali diperkenalkan untuk barisan Range Rover Sport 2023.

Selain itu, ciri bagi mempertingkatkan keupayaan dan pemanduan dinamik yang turut diberikan untuk Range Rover Sport 2023 ini termasuklah Twin-speed Transfer Box (untuk julat rendah/tinggi), All Terrain Progres Control (ATPC), Open Differential with Torque Vectoring by Braking, Terrain Response 2 dan Automatic Access Height.

Bagi aspek bantuan pemandu dan keselamatan, Range Rover Sport 2023 didatangkan dengan Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC), Kawalan Menurun Bukit (HDC), ABS, enam beg udara, Brek Kecemasan, Bantuan Titik Buta, Kawalan Kelajuan Adaptif dengan Bantuan Stereng dan Kamera Sekeliling 3D dengan pengesan mengharungi air (yang boleh menyukat kedalaman air).

Ia juga diberikan Respons Keadaan Pemandu, Bantuan Kekal Lorong, Bantuan Parkir, Bantuan Parkir Hadapan dan Belakang, Pengesan Isyarat Trafik dan Pengehad Kelajuan Adaptif dan Bantuan Perlindungan Penumpang.

Range Rover Sport 2023 juga telah diberikan peningkatan dari segi dimensinya. Kini ia berketinggian 1,820 mm (+10 mm dari model generasi kedua), panjang 4,946 mm (+95 mm) dan lebar 2,047 mm (+1 mm). Untuk jarak rodanya pula, hasil pengkongsian platform dengan Range Rover L250, ukurannya kini 2,997 mm (+951 mm).

SUV ini juga diberikan ukuran jarak kelegaan tanah sehingga 216 mm secara standard, dan 280 mm untuk pemanduan off-road. Ia juga boleh mengharungi kedalaman air hingga 900 mm.

Rekaan minimalis estetika menjadi pilihan bagi Range Rover Sport 2023 ini dan daya tarikannya sudah pasti wajahnya yang nampak lebih kemas dan tampan. Ia menampilkan lampu utama LED digital yang merupakan ciri baharu untuk Range Rover Sport 2023. Dengan rekaan lampu hadapan yang bujur, sekilas pandang seperti adiknya, Range Rover Evoque. Pencahayaan luasannya juga dilengkapi dengan lampu nyalaan siang LED, Image Protection dan lampu kabus hadapan.

Range Rover Sport 2023 kini di Malaysia – varian Dynamic SE, 400 PS/550 Nm, harga dari RM1.7 juta

Fender hadapan dan corong bonetnya pada model terdahulu telah digantikan dengan jaluran hitam berkilat yang kelihatan lebih ringkas. Menyerlahkan lagi imej wajahnya, ia dipadankan dengan gril hadapan yang lebih nipis dan terdapat jaluran hitam berkilat menghiasi saluran masuk udara sudut yang besar, seperti mana yang ditampilkan pada Velar.

Untuk rodanya pula, ia diberikan aloi Gaya 5127 dengan rona Satin Dark Grey berukuran 22-inci. Malah tayar simpanannya juga sama saiz dan juga diberikan rim aloi yang sama. Pemegang pintu luaran pula jenis ‘flush’ yang akan keluar apabila pengunci dibuka dan akan ‘masuk semula ke dalam’ setelah pintu dikunci.

Melewati bahagian belakangnya, penampilannya lebih ringkas. Range Rover Sport tidak diberikan lampu belakang jenis ‘menegak tersembunyi’ seperti mana model adik-beradiknya yang lain. Ia didatangkan dengan lampu belakang LED mendatar dengan palang hitam berkilat bersama perkataan ‘Range Rover’. Bahagian plat nombor pula telah dipindahkan ke bahagian bampar dan turut diberikan paip ekzos berkembar.

Di dalamnya, imejnya agak sama dengan kabin abangnya, Range Rover 460, termasuk bentangan papan pemuka mendatar dengan corong udara yang nipis. Ada ciri dalaman baharu yang diberikan termasuklah paparan instrumen digital 13.7-inci (12.3-inci pada model terdahulu) dan skrin sesentuh “terapung” 13.1-inci (sebelum ini 10-inci). Selain itu, ia diberikan roda stereng tiga-jejari, konsol tengah yang sedikit tinggi, kawalan suhu empat-zon,

SUV prestasi sport ini juga diberikan sistem infotainmen Pivi Pro yang menawarkan antara muka yang “flat” dan disepadukan dengan bantuan Amazon Alexa. Ia juga menyokong ketersambungan Bluetooth, Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar serta kemaskini perisian “over-the-air”.

Ia juga diberikan upholstery Ultrafabrik sebagai pilihan alternatif selain material kulit biasa. Land Rover mendakwa Range Rover Sport 2023 ini menerima lebih 31 mm bagi ruang kaki dan lebih 20 mm untuk ruang lutut untuk tempat duduk penumpang belakang, hasil geometri tempat duduk yang dioptimumkan.

Range Rover Sport 2023 kini di Malaysia – varian Dynamic SE, 400 PS/550 Nm, harga dari RM1.7 juta

Ciri lain untuk kabin termasuklah ClearSight Interior Rear View Mirror, dan Cabin Air Purification Pro dengan nanoe X ioniser dan penapis PM2.5 yang bertindak menapis kotoran dan bahan alahan, malah didakwa mampu mengekang virus Covid-19.

Ia juga diberikan sistem kamera 360-darjah dengan pencahayaan pergerakan, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, pengecas tanpa wayar Qi 15-watt, penyingkir bunyi bising dan sistem bunyi Meridian 1,430-watt dengan 29-speaker (termasuk di dalam perehat kepala).

Untuk warna luarannya, antara pilihan yang diberikan Range Rover Sport 2023 ialah Firenze Red dan Lantau Bronze, namun pembelinya boleh menentukan sendiri warna pilihan yang disukai untuk luaran dan kabinnya. Sekali lagi, dengan harga atas jalan RM1,698,000 (termasuk cukai) tanpa insurans, tempahan bagi Range Rover Sport 2023 ini telah pun dibuka dan waktu menunggu untuk mendapatkan unit yang ditempah dijangka sekitar 12 bulan.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required