Honda Prelude Concept adalah model hibrid, bukan EV – mungkin guna platform dan sistem e:HEV Civic?

Honda Prelude Concept adalah model hibrid, bukan EV – mungkin guna platform dan sistem e:HEV Civic?

Ketika berlangsungnya Japan Mobility Show 2023 di Tokyo minggu lalu, antara model konsep yang mengejutkan didedahkan oleh Honda adalah model konsep Prelude generasi baharu. Tiada perincian teknikal didedahkan oleh Honda, cuma Prelude Concept ini disifatkan “akan membawa ‘keseronokan memandu’ ke dalam masa depan elektrik penuh”.

Oleh itu ramai yang beranggapan Honda Prelude ini merupakan kereta sport dua pintu yang dijana oleh kuasa elektrik sepenuhnya dari bateri (BEV). Namun menurut pengurus kanan perhubungan awam American Honda Motor Company, Andrew Quillin mengesahkan bahawa Prelude Concept berkenaan sebenarnya adalah sebuah model hibrid elektrik.

“Untuk penjelasan…Prelude Concept merupakan model hibrid-elektrik, bukan BEV penuh,” tulis Quillin ketika membalas hantaran di laman sosial X (sebelum ini dikenali sebagai Twitter). Beliau turut menambah kekeliruan ini terjadi kerana perkara itu tidak dinyatakan dengan jelas dalam kenyataan media yang dikeluarkan oleh Honda.

Honda Prelude Concept adalah model hibrid, bukan EV – mungkin guna platform dan sistem e:HEV Civic?

Kami dan juga banyak media antarabangsa lain turut beranggapan bahawa Honda Prelude Concept ini merupakan model elektrik penuh kerana kenyataan yang dikeluarkan itu serta tidak kelihatan sebarang paip ekzos pada bahagian belakang kereta ini.

Dengan penjelasan yang dibuat oleh Quillin ini satu spekulasi boleh dibuat – adakah Prelude turut dihasilkan dengan platform yang sama dengan Civic generasi ke-11? Ini bukan perkara yang mustahil kerana Acura Integra dan Integra Type S pasaran Amerika Syarikat turut menggunakan platform dan unit rangkaian kuasa yang sama dengan Civic Si dan Civic Type R.

Civic turut mempunyai varian hibrid elektrik yang menghasilkan kuasa lebih besar dari enjin 1.5 liter VTEC Turbo pada model biasa. Ia menggandingkan enjin 2.0 liter empat silinder kitaran Atkinson dengan sistem suntikan bahan api terus berkuasa 143 PS (139 hp) dan tork maksima 189 Nm, bersama dua buah motor elektrik.

Enjin petrol tersebut tidak memacu terus roda, sebaliknya dalam kebanyakkan masa hanya berfungsi sebagai generator untuk mengecas bateri. Sebuah motor bersaiz kecil dipadankan terus pada aci engkol berfungsi untuk menghidupkan enjin, manakala motor utama yang memacu roda hadapan pula dibekalkan kuasa 184 PS (181 hp atau 135 kW) dan tork maksima 315 Nm.

Namun ada masa-masa tertentu motor elektrik berkenaan turut bergabung tenaga dengan enjin petrol menerusi transmisi E-CVT.

Malah untuk pasaran Amerika Syarikat Civic kini tidak lagi ditawarkan dalam bentuk badan coupe dua pintu seperti model generasi kelima hingga ke-10, meninggalkan satu lompong dalam pilihan model-model yang ditawarkan oleh Honda. Mungkin Prelude hadir untuk mengisi kekosongan itu dalam masa yang sama dihasilkan sebagai model global untuk pasaran luar AS?

GALERI: Honda Prelude Concept di Japan Mobility Show 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required