Mercedes-AMG GLE53 Coupe facelift tiba di Malaysia – 3.0L turbo 435 PS, sembilan kelajuan, RM874k

Mercedes-AMG GLE53 Coupe facelift tiba di Malaysia – 3.0L turbo 435 PS, sembilan kelajuan, RM874k

Mercedes-Benz GLC 300 4Matic Coupe generasi kedua C254 bukanlah satu-satunya model yang dilancarkan oleh Mercedes-Benz Malaysia hari ini, tetapi GLE Coupe facelift juga turut diperkenalkan.

Model C167 yang disegarkan kembali ini didedahkan kepada dunia Februari lalu, dan tiba di Malaysia dalam versi Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupe, dengan sistem hibrid ringkas dan dijual pada harga RM873,888 tidak termasuk insurans.

Perubahan yang dibuat pada bahagian luar adalah sedikit sahaja, dengan yang paling utama adalah lampu hadapan Mutlibeam LED dengan Adaptive Highbeam Assist Plus, dengan pencahayaan DRL baru. Bahagian bawah bampar turut diubah, dengan rekaan bukaan udara di tepi seperti sayap jet, gril radiator AMG dan lencana AMG pada bonet.

Bahagian belakang pula menampilkan lampu LED yang diperkemas serta dua muncung ekzos, dan dijadikan lengkap dengan tambahan spoiler nipis di atas pintu but. Bagi roda, GLE 53 Malaysia datang dengan rim AMG 22 inci, kemasan bawah pintu dengan bintik getah serta berlampu, dan bumbung panoramik.

Selain elemen penggayaan badan AMG, SUV prestasi ini turut datang dengan pakej AMG Night, yang memberikan kemasan berwarna hitam kilat, termasuk pada splitter hadapan, bahagian bawah bampar hadapan dan belakang, keliling tingkap serta belakang cermin sisi.

Sama seperti bahagian luar, kabin GLE Coupe juga cuma melibatkan sedikit perubahan, dengan antaranya kemasan keliling corong pendingin hawa yang berwarna krom (sebelum ini hitam). Barangan lain yang diberikan terus adalah termasuk stereng AMG Performance yang dibalut kulit Nappa, kemasan gentian karbon, alas kaki AMG serta pakej dalaman krom.

Mercedes-AMG GLE53 Coupe facelift tiba di Malaysia – 3.0L turbo 435 PS, sembilan kelajuan, RM874k

Pada bahagian lain, papan pemuka serta tepi pintu dibalut dengan kulit tiruan Artico, dan pelbagai lagi kelengkapan seperti pakej Keyless-Go Comfort, pengecas tanpa wayar serta pakej Energising/Air Balance.

Untuk skrin digital, model masih menggunakan dua unit 123 inci, tetapi sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX) telah dikemas kini kepada generasi kedua, yang memberikan pengenalan suara serta sokongan kepada Android Auto dan Apple CarPlay yang lebih baik. Pembesar suara menggunakan unit Burmester.

Penggerak GLE 53 adalah enjin enam silinder sebaris 3.0L turbo, yang mampu menghasilkan 435 PS (429 hp atau 320 kW) dari 5,800 hingga 6,100 rpm dan tork 560 Nm dari 2,200 hingga 5,000 rpm. Tork model facelift ini naik 40 Nm hasil daripada pengecas turbo yang lebih besar serta pelarasan perisian untuknya.

Sama seperti GLC 300 4Matic Coupe, GLE 53 4Matic+ Coupe ini juga datang dengan sistem hibrid ringkas 48 volt, yang menggunakan starter-generator bersepadu (ISG) generasi kedua. ISG ini membolehkan fungsi meluncur dan start/stop enjin yang lebih lancar dan memberikan tambahan kuasa 23 PS (20 hp atau 15 kW) dan tork 200 Nm. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa lima saat dan laju maksimum adalah 250 km/j.

Spesifikasi AMG membawa maksud model ini datang dengan transmisi automatik AMG Speedshift TCT 9G sembilan kelajuan dan sistem pacuan semua roda AMG Performance 4Matic+ dengan pengagihan kuasa boleh ubah serta suspensi udara AMG Ride Control+ dengan penyerap boleh laras adaptif. GLE 53 Coupe pasaran Malaysia juga datang dengan AMG Active Ride Control secara standard.

Sistem keselamatan dan bantuan pemandu yang diberi antaranya termasuk Driving Assistance Package Plus, Distronic Active Distance Assist, beg udara bidai, tepi dan kaki, Pre-Safe Impulse Side serta Parking Package dengan kamera 360 darjah Parktronic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required