UMW Toyota jenama bukan nasional No. 1 bagi 2023

UMW Toyota jenama bukan nasional No. 1 bagi 2023

UMW Toyota Motor (UMWT) mengakhiri tahun 2023 sebagai pengeluar kenderaan bukan-nasional nombor satu di sini bagi tahun ketiga berturut-turut. Tahun lalum syarikat itu menjual sebanyak 108,107 unit kenderaan Toyota dan Lexus, angka tertinggi setakat ini. Momentum berkenaan diteruskan pada Januari 2024, dengan jualan sebanyak 6,276 unit bagi kedua-dua jenama itu bulan lalu.

Jenama Toyota juga menguasi 32% daripada pasaran kenderaan penumpang bukan-nasional pada 2023 dengan jualan 75,337 unit. Ini di belakang Honda dalam segmen pasaran yang sama, serta di kedudukan keempat keseluruhannya. Bagi segmen SUV bukan-nasional, Toyota mendakwa syarikat itu menjual 22,533 unit atau 19.6% perkongsian.

Bukan satu kejutan bagi segmen trak pikap, yang mana Hilux terus mendahulu dengan 27,447 unit pada 2023, bersamaan dengan 47.2% perkongsian. Begitu juga dengan segmen van panel, dengan jualannya mencecah 3,424 pendaftaran dan perkongsian 100% dalam pasaran — kerana tiada persaingan lain.

UMW Toyota jenama bukan nasional No. 1 bagi 2023

“Kejayaan kami adalah cerminan kepada kesungguhan untuk memberikan kenderaan berkualiti tinggi dan pengalaman pemilikan yang menyenangkan untuk pelanggan. Kami sangat hargai penerimaan positif daripada pasaran dan pelanggan, bagi barisan model kami yang pelbagai. Kami akan terus memberi tumpuan terhadap inovasi mobiliti,” jelas Presiden UMWT, Datuk Ravindran K.

Selain jualan, bulan lalu juga menyaksikan berakhirnya Toyota Eco Youth Programme (TEY) bagi tahun 2023/2024. Dianjurkan oleh UMWT dan Kementerian Pendidikan, TEY membawakan kesan pendidikan alam sekitar kepada generasi muda. Sejak 2001, penganjurannya telah melibatkan 506 sekolah dan 2,690 pelajar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required