Basikal tidak boleh dibawa ke dalam ETS, KTM Intercity; dibenarkan ke dalam Komuter sahaja – KTMB

Basikal tidak boleh dibawa ke dalam ETS, KTM Intercity; dibenarkan ke dalam Komuter sahaja – KTMB

KTMB telah menyiarkan pengingatan untuk para penumpangnya bahawa semua jenis basikal tidak dibenarkan dibawa di dalam tren ETS dan semua perkhidmatan KTM Intercity. Kata KTMB, fasiliti dan kapasiti tempat duduk hanya untuk penumpang dan bagasi sahaja.

Walau bagaimana pun, sejak Ogos 2022, KTMB hanya membenarkan penumpang membawa masuk basikal menaiki tren KTM Komuter Lembah Klang, KTM Komuter Utara dan Skypark Link pada waktu tertentu. KTMB berkata, tiada caj dikenakan untuk membawa basikal, hanya tambang untuk penumpang sahaja yang dikenakan. Sebelum ini KTM Komuter mengenakan caj RM2 kepada pengguna yang membawa basikal.

Di mana penumpang dibenarkan membawa basikal lipat untuk perkhidmatan KTM Komuter Lembah Klang laluan Pelabuhan Klang-Tanjung Malim/Batu Caves-Tampin/Pulau Sebang, pada bila-bila masa sahaja. Namun untuk basikal biasa, bagi laluan yang sama, ia hanya dibenarkan dari jam 9.30 pagi hingga hingga 4 petang dan 8 malam hingga 12.30 tengah malam pada Isnin hingga Jumaat, manakala pada bila-bila masa untuk Sabtu dan Ahad.

Untuk KTM Komuter Utara laluan Ipoh-Butterworth-Ipoh, penumpang dibenarkan membawa kedua-dua jenis basikal tersebut sepanjang masa pada Isnin hingga Jumaat, dan untuk hari Sabtu, Ahad dan cuti umum pula hanya dari jam 5.30 pagi hingga 11 pagi dan 8 malam hingga 12.30 tengah malam.

Namun ada beberapa syarat yang ditetapkan oleh pihak KTMB, antaranya pastikan basikal yang dibawa tidak menghalang laluan pintu pada setiap masa, basikal tidak boleh ditinggalkan tanpa pengawasan pemilik dan koc yang dibenarkan hanyalah koc pertama dan koc terakhir atau di mana-mana koc yang kurang sesak.

Selain itu, roda basikal perlu ditutup sekiranya basah atau kotor, basikal lipat perlulah dilipat sepanjang berada di dalam stesen dan tren, dilarang menaiki basikal setelah berada di lobi stesen, platform dan di dalam tren.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required