Dua simpang masuk Elmina ke Lebuhraya Guthrie ditutup untuk tambahbaik aliran trafik, 27 April-26 Julai

Prolintas selaku pengendali Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE) mengumumkan penutupan dua simpang masuk di Elmina terbabit akan ditutup selama tiga bulan bermula 27 April hingga 26 Julai 2024. Laluan yang terlibat ialah simpang masuk dari Elmina Timur ke arah Rawang dan juga simpang masuk dari Elmina Barat ke arah Shah Alam.

Menurut Prolintas, penutupan simpang terbabit adalah bagi usaha untuk menambah baik aliran lalu lintas di kawasan berkenaan.

Di mana pengguna yang datang dari Elmina Timur yang melalui Persiaran Elmina dan mahu ke Rawang diminta untuk membuat pusingan-U di bulatan berhampiran dengan Jambatan Ikonik Elmina. Manakala bagi pengguna yang datang dari Elmina Barat yang ingin ke Shah Alam perlu membuat pusingan-U di bulatan Elmina TEMU (berhampiran pusat komersial Elmina TEMU iaitu selepas simpang yang ditutup itu) sebelum memasuki susur ke Shah Alam.

“Sekiranya langkah ini dilihat berjaya mengatasi isu kesesakan yang berlaku di lokasi, pihak pengendali lebuhraya bercadang untuk membuat penutupan kekal simpang berkenaan,” kata Prolintas menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Sebelum ini terdapat rungutan dari penduduk Denai Alam/Bukit Subang yang mendakwa laluan di kawasan perumahan tersebut menjadi sesak teruk pada waktu puncak pagi dan petang ekoran pengguna jalan raya dari arah Saujana Utama yang menggunakan laluan Denai Alam/Bukit Subang dan Elmina Barat untuk memasuki GCE. Malah banyak perdebatan di kalangan para netizen yang merupakan penduduk di kawasan sekitar termasuk Elmina berhubung dengan isu ini.

Adakah dengan usaha yang dilaksanakan oleh Prolintas mampu membantu mengurangkan kesesakan trafik di kawasan sekitar, kenalah tunggu dan lihat keberkesanannya kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required