Sabah alami kerosakan jalan kritikal sejauh 710 km – perlu kos RM1.8b untuk selenggara, baikpulih

Sabah alami kerosakan jalan kritikal sejauh 710 km – perlu kos RM1.8b untuk selenggara, baikpulih

Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ir Shahelmey Yahya mengesahkan negeri Sabah mengalami kerosakan jalan yang teruk dan boleh dikategorikan sebagai sangat kritikal iaitu sejauh 710 km.

Katanya, kos sebanyak RM1.8 bilion diperlukan untuk kerja-kerja baikpulih dan menyelenggara kerosakan jalan raya di negeri berkenaan, laporan Berita Harian.

“Data mengenai tahap kerosakan jalan raya di Sabah itu adalah berdasarkan keadaan semasa pada tahun lalu. Ini memakan belanja (untuk baikpulih dan selenggara) dianggar sekitar RM1.8 billion.

“Dengan caruman dan geran yang ada hampir RM1 bilion, kita mempunyai defisit dalam mengatasi atau melaksanakan kerja-kerja pembaikan dan penyelenggaraan,” katanya dalam ucapan penggulungan Kementerian Kerja Raya Sabah pada Persidangan DUN Sabah kelmarin.

Tambah beliau, peruntukan pembaikan dan penyelenggaraan jalan raya disalurkan kerajaan persekutuan di Sabah hanya RM625 juta, manakala RM350 juta caruman daripada kerajaan negeri.

Peruntukan yang diperoleh pada tahun lalu itu adalah untuk pembaikan dan penyelenggaraan jalan negeri, jalan luar bandar, naik taraf jalan SRT (Jenis Permukaan Jalan) 2 dan SRT 3 ke SRT 1, jalan Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah serta Jalan Pertanian, jelasnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required