Kedah rancang bina sistem LRT guna teknologi levitasi magnet di Langkawi – Dari Kuah ke Chenang

Kedah rancang bina sistem LRT guna teknologi levitasi magnet di Langkawi – Dari Kuah ke Chenang

Kerajaan negeri Kedah merancang untuk membina sistem tren Transit Aliran Ringan (LRT) menggunakan teknologi levitasi magnet di Langkawi. Bagi merealisasikan hasrat tersebut, semalam telah berlangsungnya majlis memeterai memorandum persefahaman (MoU) antara Permodalan Kedah Berhad (PKB) dengan Royal Eco Train Development (RETD) dari Korea Selatan.

Majlis menandatangani diwakili CEO RETD Co Ltd, Lee Changwook dengan Mohd Azad Jasmi selaku CEO PKB, disaksikan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor. Selain RETD, projek ini juga mendapat kerjasama dari syarikat Q-Plex untuk mengkaji sudut teknikal, geografi dan impak projek itu kepada ekonomi setempat.

Pengerusi Jawatankuasa Industri & Pelaburan, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi & Inovasi, YB Dr Haim Hilman Abdullah berkata, MoU berkenaan merupakan satu inisiatif yang diusahakan oleh PKB dalam membina jaringan dengan syarikat-syarikat antarabangsa bagi pembangunan negeri Kedah. Ia juga sejajar dengan pembangunan Langkawi secara keseluruhannya sekaligus menyokong agenda KEDAH2035.

Kedah rancang bina sistem LRT guna teknologi levitasi magnet di Langkawi – Dari Kuah ke Chenang

Jelasnya, usaha itu akan membawa kepada satu kajian menyeluruh oleh RETD untuk pembangunan infrastruktur di Langkawi. Walau pun tidak mengulas lanjut mengenai rancangan ini, namun difahamkan sistem LRT berkenaan akan bermula di Terminal Feri Kuah hingga ke Pantai Chenang.

“MoU ini adalah sebahagian daripada agenda ekonomi negeri seperti yang digagaskan oleh Menteri Besar Kedah dan syarikat Korea itu adalah syarikat yang berpengalaman dalam pembangunan infrastruktur. Kita mahu infrastruktur dibangunkan dan pada masa yang sama hub komersial turut dibangunkan. Inilah model yang sedang dikaji oleh RETD bagi membolehkan satu bentuk pembangunan baharu dapat dilakukan di negeri Kedah,” katanya.

Tambah beliau lagi, berdasarkan kepakaran yang dimiliki syarikat Korea itu dijangkakan dalam tempoh tiga hingga enam bulan akan mendapatkan gambaran sepenuhnya potensi yang ada di Langkawi bagi langkah seterusnya.

Kedah rancang bina sistem LRT guna teknologi levitasi magnet di Langkawi – Dari Kuah ke Chenang

Menurutnya, RETD merupakan sebuah syarikat yang mempunyai reputasi yang tinggi dan kerajaan negeri juga ingin membawa teknologi yang digunakan oleh Korea membangunkan bandar mereka.

“Pada dasarnya kita akan melihat daripada jeti Kuah sampai ke destinasi pelancongan di Langkawi. Tapi ia akan berfasa-fasa. Akhirnya kita mempunyai rangkaian sistem yang terbaik di Asia dengan hasil pembangunan yang terancang ini.

“Kita nak bawa perubahan besar ke pulau langkawi untuk meletakkan Langkawi kekal menjadi salah satu pulau terbaik di dunia,” katanya lagi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required