JPJ perkenal Permit Memandu Antarabangsa (IDP) baru – saiz dan warna dokumen diubah ikut standard

JPJ perkenal Permit Memandu Antarabangsa (IDP) baru – saiz dan warna dokumen diubah ikut standard

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengumumkan pengenalan Permit Memandu Antarabangsa (IDP) baru yang diselaraskan semula dengan model yang ditetapkan dalam Geneva Convention on Road Traffic 1949.

Meskipun tidak dinyatakan dalam muatan yang dibuat dalam laman Facebook rasmi JPJ, IDP baru ini sepatutnya mengikut dimensi serta warna yang ditetapkan untuk dokumen tersebut, iaitu saiz A6 dengan ukuran 148 x 105 mm dan warna kelabu.

IDP yang dikeluarkan sebelum ini mempunyai warna kuning cair dan saiznya sedikit besar iaitu 155 x 115 mm. Walaupun boleh diterima sebagai satu dokumen yang sah, saiz yang sedikit berbeza itu boleh membuatkan ia tidak diterima dalam keadaan tertentu.

JPJ perkenal Permit Memandu Antarabangsa (IDP) baru – saiz dan warna dokumen diubah ikut standard

Sebelum ini pernah terjadi di Jepun, di mana satu pasangan membuat satu muatan di Facebook menyatakan IDP mereka tidak diterima oleh syarikat sewa kereta di sana kerana saiznya tidak sama seperti yang diperlukan dalam syarat yang ditetapkan.

Atas keperluan kerja, kami juga mempunyai IDP Malaysia ini, tetapi tidak pernah berhadapan dengan sebarang masalah apabila mengemukakannya kepada pihak berkuasa di pelbagai negara. Apapun, dengan IDP baru ini, kita sepatutnya lebih lega mengetahui ia mematuhi peraturan yang ditetapkan.

Dalam muatan sama, JPJ memberitahu, IDP baru ini akan dikeluarkan apabila IDP sedia ada habis stok dan IDP yang sudah dikeluarkan sebelum ini masih sah diguna pakai. Harganya masih tidak berubah, iaitu RM150 dan tempoh sah adalah selama satu tahun setiap kali dikeluarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Pemandu malam on May 11, 2024 at 12:29 am

    Yg x bestnya proses 2 hingga 3 minggu baru siap, Sy nak ke guna 2 minggu lg, last minute plan nak drive.. atau kawan2 pernah buat lagi cepat.. mohon share ye.. kat JPJ site Ade byr online .. xkan proses sampai 2 minggu jgk? Kacau tol

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required