Masak mee segera di stesen minyak Genting Highland: Empat individu didenda RM500 atau penjara tiga hari

Masak mee segera di stesen minyak Genting Highland: Empat individu didenda RM500 atau penjara tiga hari

Mahkamah Majistret Bentong menetapkan denda RM500 atau penjara tiga hari terhadap empat individu yang didapati bersalah memasak mi segera di kawasan stesen minyak di Genting Highlands pada minggu lalu, laporan Harian Metro.

Majistret Nadhratun Naiem Zainan menjatuhkan hukuman itu ke atas peniaga kedai makan Fadhli Zil Ikram Sazalin Isran Ji, 24, pegawai perkhidmatan pelanggan Nurfatin Irdina Shahrulnizam, 24, pembantu pergigian Nur Anis Salleh, 24, dan ejen hartanah Nur Azira Azman, 23, selepas mereka mengaku bersalah atas pertuduhan itu.

Mengikut pertuduhan, mereka didakwa bersama-sama memasak menggunakan dapur gas mudah alih dalam kawasan stesen minyak Taman Cendawan, Genting Highlands kira-kira jam 1.30 pagi pada 12 Mei lalu. Pendakwaan mengikut Seksyen 336 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama, yang jika disabitkan kesalahan boleh dipenjara maksimum tiga bulan atau denda maksimum RM500 atau kedua-duanya.

Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Zamharir Muhammad Zuhid memohon hukuman denda maksimum terhadap kesemua tertuduh bagi memberi pengajaran selain mengambil kira kesalahan serius sehingga menimbulkan persepsi dan kontroversi negatif dalam kalangan masyarakat.

“Tertuduh melakukan kesalahan dengan perbuatan gopoh iaitu memasak dengan menggunakan dapur gas di kawasan larangan dan memuat naik video sehingga tular di media sosial. Perbuatan tertuduh melakukan aktiviti memasak di kawasan berkenaan boleh menimbulkan bahaya dan kecelakaan bukan hanya kepada tertuduh tetapi juga orang sekeliling di kawasan stesen minyak berkenaan,” katanya.

Sebelum ini klip video berkenaan dimuat naik pada 13 Mei sebelum tular di laman sosial X dan Polis Daerah Bentong telah menerima laporan kejadian terbabit pada keesokan harinya dan mengesahkan seramai 15 individu telah ditahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required