PDRM kutip RM1.3 juta hasil bayaran saman trafik dalam sambutan Minggu Perpaduan 2024 di JB

PDRM kutip RM1.3 juta hasil bayaran saman trafik dalam sambutan Minggu Perpaduan 2024 di JB

Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengumumkan bahawa Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah mengutip sejumlah RM1,318,240.00 hasil bayaran saman trafik tertunggak sempena sambutan Minggu Perpaduan 2024 peringkat kebangsaan yang berlangsung dari 23 hingga 26 Mei lalu di Angsana Johor Bahru. Mengikut info grafik di atas, pada hari ketiga program terbabit, PDRM berjaya mengutip jumlah bayaran saman trafik yang tertinggi menerusi acara berkenaan.

Kutipan bayaran saman trafik yang tinggi itu pastinya disumbangkan dengan diskaun sebanyak 50% yang ditawarkan oleh PDRM. “Diskaun saman PDRM sebanyak 50% mendapat sambutan hangat serta memudahkan orang awam untuk melakukan semakan dan pembayaran saman. Tahniah kepada PDRM atas inisiatif ini dan terima kasih kepada pengunjung yang telah melunaskan saman,” kata KDN menerusi Facebook rasminya.

PDRM kutip RM1.3 juta hasil bayaran saman trafik dalam sambutan Minggu Perpaduan 2024 di JB

Adakah ini bermakna KDN akan terus memberikan ‘lampu hijau’ kepada PDRM untuk memberikan diskaun saman trafik? Pada kami, mungkin ada kebarangkalian. Apatah lagi dengan kempen penawaran diskaun ini sering kali mendapat sambutan hangat dari orang ramai bagi melunaskan tunggakan saman trafik ini. Malahan, PDRM sendiri acapkali menawarkan diskaun ini menerusi pelbagai acara di seluruh negara.

Berbeza dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), di mana Kementerian Pengangkutan (MOT) menegaskan tiada polisi pemberian diskaun saman oleh JPJ. Perkara ini pernah disuarakan oleh Menteri MOT, Anthony Loke yang berkata saman adalah bertujuan untuk mendidik, dan memberikan diskaun juga adalah tidak adil bagi mereka yang membayarnya lebih awal.

Loke menambah JPJ sebagai agensi yang bertanggungjawab untuk keselamatan jalan raya, tidak akan berkompromi dalam isu ini, dan kabinet serta Ketua Setiausaha Serajaan Tan Sri Mohd Zuki Ali telah dimaklumkan mengenai perkara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required