Polis laksana Op Khas Trafik Samseng Jalanan di Plaza Tol Gombak – 28 saman trafik dikeluarkan

Polis laksana Op Khas Trafik Samseng Jalanan di Plaza Tol Gombak – 28 saman trafik dikeluarkan

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman telah melaksanakan sekatan jalan raya besar-besaran pada Ahad lalu di Plaza Tol Gombak, Lebuhraya Karak, dengan kerjasama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Agensi Anti-Dadah Kebangsaan (AADK), laporan New Straits Times. Ini merupakan sebahagian daripada Operasi Khas Trafik Samseng Jalanan.

Banyak kereta dan motosikal dilihat cuma untuk membuat pusingan-U dan dipandu melawan arus bagi mengelak sekatan jalan raya tersebut selepas mendapati pihak berkuasa telah menyekat sepenuhnya laluan terbabit. Rakaman video dari laman media sosial juga menunjukkan pegawai penguatkuasa telah menahan ramai pemandu dan memeriksa kenderaan di stesen BHPetrol arah timur sejurus selepas Plaza Tol Gombak, iaitu port popular untuk Genting touge-ers.

Operasi yang bermula pada 7 pagi itu, menyaksikan sebanyak 28 saman trafik dikeluarkan atas pelbagai kesalahan, laporan NST lagi. “Kesalahan tersebut termasuk tiga daripadanya memandu tanpa lesen, satu kes melibatkan lesen memandu tamat tempoh, tiga kes modifikasi ekzos, satu kes tidak mempamerkan pelekat L, 16 kes untuk nombor plat fancy atau kurang jelas dan selebihnya melibatkan pelbagai kesalahan lain,” kata Pemangku Pengarah JSPT Bukit Aman Datuk Mohd Nasri Omar.

Tambahnya lagi, dalam operasi berkenaan, sebanyak 80 kenderaan membabitkan 44 kereta dan 36 motosikal telah diperiksa. Malahan pihak JPJ turut mengeluarkan 18 notis saman termasuk 16 kenderaan diarah periksa.

Jelas beliau, objektif operasi sebagai advokasi kepada pengguna jalan raya tentang keutamaan keselamatan semasa menggunakan lebuh raya. “Kita mahu memastikan pengguna jalan raya mematuhi undang-undang termasuk kenderaan yang digunakan mengikut spesifikasi yang betul berikutan banyak aduan awam diterima di sepanjang Lebuhraya Pantai Timur,” katanya.

Beliau turut berkata, tindakan penguatkuasaan diambil hanya kepada yang ingkar dan mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan pengguna jalan raya lain seperti kenderaan diubah suai dan spesifikasi kenderaan tidak lengkap, laporan Sinar Harian pula.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required