Skandal Daihatsu – JPJ sahkan kenderaan Perodua dan Toyota di Malaysia selamat selepas ujian semula

Skandal Daihatsu – JPJ sahkan kenderaan Perodua dan Toyota di Malaysia selamat selepas ujian semula

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) hari ini telah menyiarkan ringkasan pelaporan yang mengesahkan bahawa semua kenderaan keluaran Perodua dan Toyota yang terlibat dalam skandal ujian keselamatan dilakukan oleh Daihatsu Motor Corporation (DMC) yang dikesan Di Jepun sebelum ini adalah selamat digunakan di atas jalan raya, selepas ujian semula yang telah dibuat.

Dalam pelaporan tersebut, JPJ menyatakan kesemua ujian dengan maklumat yang tidak tepat dan tidak mematuhi porsedur ditetapkan dalam Peraturan Bangsa-bangsa Bersatu (UNR) dibuat oleh DMC sebelum ini telahpun diuji semula di empat lokasi.

Lokasi-lokasi berkenaan adalah di Pusat R&D Perodua, Rawang pada 7 Februari 2024, Pusat ujian UTAC di Perancis pada 11 hingga 27 Februari 2024, Pusat teknologi Applus IDIADA di Sepanyol pada 28 Februari 2024 dan di Pusat Pengujian Horiba-MIRA, United Kingdom pada 25 hingga 29 Mac 2024.

Skandal Daihatsu – JPJ sahkan kenderaan Perodua dan Toyota di Malaysia selamat selepas ujian semula

Untuk Perodua, sebanyak enam model terjejas yang melanggar enam peraturan UNR, menyebabkan sebanyak 12 ujian perlu dibuat semula. Model-model yang terlibat adalah Perodua Axia generasi kedua, Bezza, Myvi generasi ketiga, Ativa, Aruz dan juga Alza generasi kedua.

Bagi Axia, DMC sebelum ini tidak melakukan ujian beban mendatar pada selak pintu sebelah kiri, dan kereta yang diuji tidak disertakan dengan nombor pengenalan identiifikasi kenderaan (VIN) dalam ujian pelanggaran pejalan kaki. Pada Bezza pula, Daihatsu telah menambah berat pada pintu hadapan belah pemandu tanpa persetujuan servis teknikal bagi menghasilkan keputusan ujian pelanggaran hadapan yang lebih baik.

Pada Myvi generasi ketiga pula, sebanyak tiga kesalahan dibuat semasa ujian iaitu ujian brek pada kelajuan tidak sampai 140 km/j, kerusi hadapan tidak dilaras mengrkut standard ujian (dilaras pada posisi paling belakang) dalam ujian kesan inersia dan berat bahan api 80g melebihi had 90% yang ditetapkan dalam ujian pelanggaran sisi.

Untuk Ativa, Daihatsu menggunakan model Rocky dalam ujian pelanggaran pejalan kaki. Dan dalam ujian tersebut, kesalahan had laju telah dibuat iaitu 36 km/j untuk kesan hentakan kepala (sepatutnya 34.30-35.64 km/j) dan 41 km/j untuk kesan hentaman kaki (sepatutnya 39.24-40.68km/j).

Pada Aruz pula, kesalahan dikesan ketika ujian impak dari barangan ruang kargo terhadap tempat duduk belakang, dimana ujian dibuat pada kelajuan 53.3 km/j, melebihi had ujian yang ditetapkan pada kelajuan 48 hingga 50 km/j. Dan akhir sekali untuk Alza, kesalahan dikesan pada ujian hentaman sisi dimana kenderaan yang diuji ditimbang pada 1,275.6 kg, kurang dari berat sebenar yang sepatutnya adalah 1,285 kg.

Untuk Toyota pula, satu-satunya model yang terjejas dalam skandal ini adalah Toyota Vios yang dibina oleh Daihatsu menggunakan platform DNGA. Kesalahan yang dikesan adalah pada ujian pelanggaran pejalan kaki, di mana ada tiga titik pengukuran pada penutup bonet hadapan diuji dengan kadar hentaman kepala yang melebihi had ditetapkan.

Bagi ujian semula terhadap Vios ini, syarikat pensijilan dari Belgium iaitu VINCOTTE telah menjalankan penilaian dan pengujian semula dan MOW (MoT Belgium) telah meluluskan pembetulan dan mengeluarkan sijil Peraturan UN R127 yang baharu bertarikh 27 Februari 2024.

Manakala pihak UMW Toyota sendiri juga telah menghantar surat notifikasi pemakluman tersebut bersama salinan pensijilan terkini yang bertarikh 29 Februari 2024, serta telah melantik Vehicle Certification Agency, United Kingdom (VCA) bagi pengujian semula di Pusat Pengujian Horiba-MIRA, Nuneaton, United Kingdom pada 25-29 Mac 2024.

Menurut JPJ, tiada sebarang panggilan semula perlu dibuat oleh Perodua dan UMW Toyota di Malaysia bagi model-model yang terjejas dengan isu skandal ujian keselamatan Daihatsu tersebut. Ini kerana selepas semua ujian semula yang dilakukan, model-model itu telah mematuhi sepenuhnya ketetapan di bawah Peraturan UN yang berkenaan seperti dikehendaki oleh prosedur Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required