Proton Edar umum harga baharu, naik sehingga RM2k

Proton-2016-pricelist

Seperti yang diumumkan dua minggu yang lalu, Proton telah mengesahkan kenaikan harga bagi semua modelnya efektif 15 Februari 2016. Ia melibatkan kenaikan antara RM339 sehingga RM2,024 bergantung pada varian modelnya. Harga yang diumumkan ini adalah termasuk GST dan insurans.

Di mana model Preve 1.6 CVT Executive menerima kenaikan paling tinggi iaitu sebanyak 1.89% dari RM60,546 menjadi RM62,570.

Manakala Iriz 1.6 CVT Premium pula mengalami kenaikan harga paling sedikit iaitu hanya 0.55% dengan harga terdahulu RM61,691 dan kini ditawarkan pada RM62,030.

Proton_Iriz_002_BM

Menurut Proton, kenaikan harga ini tidak dapat dielakkan berikutan kejatuhan ringgit memandangkan kebanyakan bahan mentah dibeli dalam mata wang asing. Malah kelemahan ringgit turut memberikan kesan terhadap kos operasi dan keseluruhan sistem rantaian syarikat.

Bagi menyerap impak akibat kesan kejatuhan ringgit, sejak Ogos 2015 lalu, Proton telah melakukan pelbagai usaha termasuklah mengurangkan kos operasi dan rasionalisasi operasi yang diperlukan. Malah impak ini bukan setakat dirasai oleh Proton tetapi boleh dikatakan keseluruhan industri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required