Subaru Forester 2016 CKD mula diproduksi di Malaysia – dua varian dijadualkan untuk Q2 2016

Subaru Forester facelift CKD production Malaysia begins

Fuji Heavy Industries (FHI) telah mengumumkan produksi bagi model facelift Subaru Forester unit CKD akan dimulakan di kilang Tan Chong, Segambut.

Forester kini menyertai model crossover XV, yang diproduksi di tempat yang sama sejak Disember 2012. TCS merancang untuk memasang sejumlah 10,000 unit Forester setahun. Berdasarkan imej di atas, unit CKD ini bakal menerima model 2.0 liter NA dengan dua varian iaitu 2.0i dan 2.0i-P.

Pada November 2015, Forester facelift dengan penyamaran, dikesan sedang diuji di jalan raya di Malaysia, menambahkan lagi desas-desus mengenai model ini yang akan dilancarkan di sini. Forester facelift diperkenalkan di Tokyo Motor Show 2015 lalu.

Perubahan pada model facelift ini hanya sederhana, terdapat beberapa peningkatan elemen berbanding model sedia ada. Bagi luarannya, ia hanya diberi sedikit gaya yang berbeza pada gril hadapan dengan bampar baharu (2.0i-P dilihat mengekalkan bampar hadapan varian sebelum ini XT), lampu nyalaan siang berbentuk-C serta lampu belakang dan roda yang diberi penambah baikan.

Untuk bahagian dalam, ia dilengkapi dengan panel instrumen baharu bersama paparan pelbagai-informasi LCD berwarna. Selain itu, terdapat beberapa elemen yang dipertingkatkan termasuk menampilkan material kulit. Selain itu, ia juga dilengkapi dengan sistem navigasi SD dan fungsi memori untuk tempat duduk pemandu.

Bagi sudut mekanikalnya, Forester turut menambah baik casis AWD dan NVH bagi pengendalian yang lebih dinamik dan selesa. Peningkatan ini termasuk memantapkan lagi casis, menggunakan kaca pintu yang lebih tebal dan menambah baik kotak gear Lineartronic CVT.

Di bawah hudnya, dijangkakan ia bakal memilih enjin petrol 2.0 liter aspirasi-natural (150 PS/198 Nm) yang dipadankan dengan kotak gear Lineartronic CVT. Pilihan pengecas turbo yang lebih berkuasa turut ditawarkan, dengan kuasa 240 PS dan tork 350 Nm.

Subaru Forester pemasangan tempatan dijangka akan dijual mulai suku kedua (Q2) tahun ini di Malaysia, Thailand dan Indonesia, antara Mac-Mei 2016. Pada majlis memulakan produksinya. Timbalan Presiden FYO Jun Kondo berkata, “FHI akan meneruskan kerjasama dengan Tan Chong International untuk menambah baik jualan Subaru di rantau Asia.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required