Sultan Johor mahu Tambak Johor segera digantikan dengan jambatan baharu bagi kurangkan kesesakan

johor causeway jam bernama pix

Sultan Johor menggesa pelbagai pihak yang berkepentingan agar mempertimbangkan idea bagi menggantikan Tambak Johor dengan sebuah jambatan.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar berharap rakyat Johor dan Singapura dapat sama-sama memberikan idea bagaimana untuk memperbaiki laluan trafik di Tambak Johor sepanjang 1,056 meter itu, laporan The Star.

“Saya berasa kasihan dengan ribuan rakyat Malaysia dan Singapura yang terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang sungguh teruk setiap hari. Ia bertambah teruk pada hujung minggu dan musim perayaan. Malah ramai juga yang sanggup berjalan kaki menyeberangi tambak untuk ke Singapura kerana tidak sanggup berhadapan dengan kesesakan yang sangat teruk itu,” ujarnya.

Sultan Ibrahim turut bertitah, seandainya Singapura tidak bersetuju dengan pembinaan terowong, jambatan bangkok harus dipertimbangkan.

“Saya sangat yakin, jika anda bekerja dengan Singapura, mereka akan merimanya dengan situasi ‘menang-menang’ untuk kedua-dua negara, tetapi anda perlu memberikan alasan terbaik bagi menggantikan Tambak Johor,” tambahnya lagi.

Idea untuk menggantikan Tambak Johor dengan sebuah jambatan telah dicadangkan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 5 Jun 1996. Malaysia mahu membina jambatan bengkok setinggi 25 meter di atas paras laut yang ketinggiannya turun secara perlahan menuju perbatasan antarabangsa di Selat Johor menyambungkannya terus dengan bahagian tambak sebelah Singapura. Jambatan Bengkok ini, sekiranya siap kelak, akan menjadi sebuah jambatan ikonik berbetuk ‘S” di dunia, meningkatkan reputasi Johor Bahru sebagai pintu masuk selatan utama bagi tanahair.

Walau bagaimana pun, selepas beberapa siri perbincangan dilakukan oleh kedua-dua negara, sehingga kini gagal mencapai kata putus.

Menurut Sultan Ibrahim, apa gunanya sekiranya ada sambungan jalan yang baharu, tetapi kesesakan teruk masih berlaku. “Kedua-dua negara perlu mengenepikan perbezaan pendapat dan mencari jalan penyelesaian terbaik bagi mengatasi masalah sebegini,” ujarnya, sambil menambah projek ini seharusnya telah lama siap sejak bertahun yang lalu.

Dalam masa yang sama, Sultan Ibrahim turut mengulas mengenai sambungan sistem aliran transit (RTS) dari Singapura ke Johor Bahru yang perlu dipertingkatkan kerana ia dilihat mampu membantu mengurangkan kesesakan di laluan Tambak Johor apabila ramai pengguna yang memilih untuk menaiki RTS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required