Ford Mustang 2016 baharu dijumpai di Malaysia

Ford-Mustang-Malaysia-6_BM

Ford Mustang 2016 baharu kini telah dijumpai di Malaysia, menepati ramalan sebelum ini setelah laman facebook Ford Malaysia menayangkan video berkenaan ‘Muscle Car‘ asli dari Amerika tersebut. Kedua-dua varian iaitu 2.3 liter EcoBoost (310 hp dan 433 Nm) dan juga 5.0 liter V8 NA (435 hp dan 541 Nm) dilihat bersama di dalam gambar tersebut yang disiarkan di laman facebook Malaysia Exotic Car Spotters.

Perbezaan antara kedua buah varian tersebut dapat dikenal pasti melalui beberapa ciri. Untuk model varian tertinggi 5.0 liter V8, ia dilengkapi dengan lencana ‘5.0’ dan ‘GT’ pada bahagian sisi dan belakang kereta seperti yang terdapat pada Mustang berwarna kuning didalam gambar, justeru mengesahkan ianya adalah dari varian tersebut. Kereta tersebut juga dilengkapi dengan roda aloi 19-inci sepuluh jejari berkembar berwarna hitam Ebony menandakan ia datang dengan pakej GT Performance.

Pakej GT Performance juga hadir bersama unit LSD jenis Torsen Helical Gear dengan nisbah akhir 3.71:1, angkup brek hadapan enam silinder beserta cakera berliang bersaiz 380×34 mm, Gauge Pack, splitter hadapan, spring hadapan baharu dan talaan casis unik.

Ford-Mustang-Malaysia-1_BM

Mustang 2.3 liter EcoBoost pula (berwarna merah race, putih Oxford dan kelabu Magnetic), tidak mempunyai lencana ‘5.0’ pada bahagian sisi dan ‘GT’ pada bahagian belakang, tetapi digantikan dengan logo klasik kuda Mustang. Model ini juga disaksikan dilengkapi dengan pakej Ecoboost Performance melalui pemadanan splitter hadapan dan juga roda aloi 19-inci lima jejari berkembar berwarna hitam Ebony.

Pakej EcoBoost Performance ini pula menyaksikan LSD EcoBoost auto asal dengan nisbah akhir 3.15 ditukar kepada unit dengan nisbah akhir 3.55, Gauge Pack, cakera brek berliang hadapan berukuran 352 x 32 mm (dengan angkup aluminium empat-omboh 46 mm) dan cakera brek berliang belakang (dengan angkup brek besi omboh tunggal 45 mm).

Kedua-dua model ini kemungkinan besar adalah berdasarkan spesifikasi pasaran Australia iaitu dari varian Premium, di mana ia turut dilengkapi dengan suis penukar mod pemanduan (Normal, Sport+, Track dan Snow/Wet). Tetapi tanpa gambar bahagian dalaman agak sukar untuk dipastikan buat masa sekarang.

Ford-Mustang-Malaysia-4_BM

Model pasaran Malaysia juga mungkin dari versi automatik, didatangkan dengan kotak gear 6R80 enam-kelajuan SelectShift, dengan penukar gear. Semasa pertama kali di prebiu di Malaysia setahun lalu, tidak dinyatakan model manual yang dilengkapi kotak gear Ford/Getrag MT-82 akan dibawa, tetapi kita akan mengetahuinya sedikit masa lagi.

Ford Mustang ini sepatutnya membuat penampilan di Malaysia pada Disember tahun lalu selepas prebiu awalannya yang dilakukan di Publika, dengan harga bermula RM435k hingga RM450k untuk model 2.3 EcoBoost dan RM550k hingga RM565k untuk model 5.0 liter V8. Sime Darby Auto Conexxion dikatakan akan membawa masuk kedua-dua bentuk badan Fastback coupe dan Convertible, tetapi setakat ini hanya model Fastback sahaja yang kelihatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required