Proton R3 perkenal Program Perlumbaan Pelanggan

proton-r3-crp-015_BM

Proton telah mengumumkan divisi perlumbaannya iaitu Proton R3 kini menawarkan Program Perlumbaan Pelanggan (CRP) untuk perlumbaan litar mahupun rali bagi mana-mana pihak yang berminat. Pasukan atau individu kini mempunyai akses terus ke R3 untuk menyewa jentera yang telah terbukti berjaya dalam kedua-dua disiplin perlumbaan.

Program CRP ini dikatakan sangat fleksibel, dengan program yang boleh direka sesuai dengan setiap permintaan. Opsyen boleh dipilih bermula dari hanya menyewa enjin perlumbaan sehinggalah menyewa sebuah jentera perlumbaan lengkap dari R3.

Selain dari kelengkapan, pemandu sokongan dan juga kru sokongan penuh juga disediakan, berdasarkan keperluan dan bajet yang ada oleh pelanggan. Khidmat yang disedikan oleh CRP termasuklah sokongan logistik, sokongan penyediaan jentera dan juga akses untuk data telemetri serta memberikan khidmat pakar perlumbaan sama ada jurutera atau juruteknik.

Khidmat dari pasukan R3 yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang perlumbaan, ditawarkan untuk mereka yang ingin bertanding dalam perlumbaan seperti Sepang 1000KM, Siri Kejuaraan Malaysia (MCS), dan juga Kejuaraan Rali Malaysia (MRC). Selain dari kereta rali Satria Neo yang telah merangkul pelbagai kejuaraan, kereta-kereta binaan R3 lain yang juga telah berjaya dalam Kejuaraan Touring Car Malaysia turut boleh digunakan menerusi program CRP ini.

Jentera Suprima S MTC yang diperkenalkan pada awal 2014, dilengkapi dengan enjin NA empat silinder 1.6 liter Campro IAFM berkuasa 155 hp dan tork maksima 185 Nm. Enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear ‘dog-box‘ lima-kelajuan dengan nisbah rapat. Badan kereta ini juga telah dibangunkan semula dengan binaan kerangka yang lebih ringan dan diperkuat menerusi pemadanan roll cage enam poin.

Jentera Iriz R3 MTC turut ditampilkan, dilengkapi dengan enjin CFE 1.6 liter yang diolah semula tanpa bantuan pengecas turbo. Enjin yang mampu menjana 190 hp tersebut dipadankan dengan kotak gear ‘dog-box‘ lima kelajuan. Ubahsuai lain yang dilakukan termasuklah roll cage enam-poin, roda stereng Sparco, set pedal binaan Tonnka, tempat duduk perlumbaan Recaro Pole Position, angkup brek perlumbaan Alcon serta set suspensi perlumbaan boleh laras dari Ohlins.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required