Pemandu teksi mahu SPAD fokus kepada prosiding mahkamah sebelum benar aplikasi Uber dan GrabCar

Taxi-drivers-protest-jalan-bukit-bintang-4_BM

Pemandu teksi mahu Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk memfailkan injunksi menentang Uber dan GrabCar sebelum mereka mempertimbangkan untuk membenarkan aplikasi perkongsian kenderaan tersebut beroperasi.

“SPAD perlu fokus untuk berhadapan dengan kami di mahkamah dan bukan bercakap berkenaan mengambil langkah untuk mengawal selia Uber,” kata presiden Jawatankuasa Bertindak Pemandu-pemandu Teksi Lembah Klang (JBPTLK) Zailani Isa Usuluddin menurut laporan The Sun.

Sekumpulan 102 orang pemandu teksi memfailkan injunksi menentang SPAD pada 30 Disember 2015 kerana didakwa cuai dalam mengambil tindakan mengharamkan servis perkongsian kenderaan Uber, Grab dan Blacklane. Kumpulan tersebut mahukan perintah Mahkamah Tinggi untuk mengharamkan servis-servis berkenaan.

Taxi Drivers Protest Against GrabCar 1

Zailani berkata kumpulan tersebut tidak akan berhenti menjaga hak pemandu teksi, termasuk akan mengadakan lebih perhimpunan jalanan. Kenyataan tersebut dikeluarkan berikutan protes sebelum ini yang diadakan oleh pemandu teksi sepanjang Jalan Bukit Bintang pada selasa lalu.

“Kami akan menggunakan semua saluran yang ada termasuk menghantar memorandum kepada kerajaan, menggunakan cara yang dibenarkan dan kami perlu turun ke jalan untuk memastikan suara kami kedengaran,” kata beliau.

Zailani turut menzahirkan rasa tidak puas hati beliau terhadap menteri pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, yang sebelum ini menggesa SPAD untuk menyegerakan proses mengawal selia Uber, dan mengatakan, “Menteri berkenaan tidak menghormati proses undang-undang sedia ada. Beliau harus berhenti dari membuat kenyataan mengelirukan kerana masalah ini adalah di bawah SPAD.”

Big-Blue-Taxi-01

Kumpulan tersebut juga mendakwa yang SPAD terlalu berlembut dengan servis perkongsian kenderaan tersebut dan tidak mempedulikan hak dan kebajikan pemandu teksi. Ini turut termasuk gagal untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang menyediakan servis berkenaan menggunakan kereta persendirian sebagai teksi.

Pemilik Big Blue Capital Datuk Shamsubahrin Ismail (gambar diatas) berkata beliau akan memfailkan semula injunksi untuk menghentikan pemandu Grab dan Uber dari menyediakan servis mereka di Suria KLCC, di mana syarikat terbabit mempunyai hak ekslusif di situ.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • hak rakyat untuk memilih yg lebih baik, sememangkan kualiti teksi Malaysia antara terburuk & terkenal dgn sikap angkuh

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required