IIMS 2016: Perincian Toyota Innova baharu – Type Q dengan enam tempat duduk, tampil ciri-ciri mewah

Toyota_Innova-2_BM

Toyota Innova merupakan antara model yang terpenting di Indonesia. Model serba baharu MPV ini – yang juga dikenali sebagai Kijang Innova di sana – telah dilancarkan untuk pasaran Indonesia pada November 2015. Ia juga bakal dibawa ke pasaran Malaysia tidak lama lagi bersama Toyota Hilux dan Toyota Fortuner baharu. Jadi, mari kita teliti dahulu ciri-ciri yang terdapat pada Innova yang dipamerkan di Indonesia International Motor Show (IIMS) 2016.

Model yang dipamerkan ini adalah dari varian Type Q, iaitu varian tertinggi dalam barisan model Innova. Berbanding varian lebih rendah yang dilengkapi dengan tujuh-tempat duduk, varian ini hanya menampilkan enam-tempat duduk, dengan konfigurasi dua tempat duduk setiap baris yang lebih selesa. Tempat duduk barisan kedua telah dilengkapi dengan tempat duduk ‘kapten’ berbanding tempat duduk berkonsep bangku pada varian lain. Tempat duduk ‘kapten’ tersebut juga dilengkapi dengan perehat tangan yang boleh dilipat dan juga tray kabin seperti Toyota Alpahard bagi menaikkan imej mewahnya.

Semua tempat duduk dibalut dengan fabrik dengan motif ‘zebra’ serta kemasan kayu bukan sahaja pada papan pemuka, tetapi turut juga terdapat pada roda stereng, pintu belakang, di atas tray meja, dan dibelakang konsol tengah bahagian belakang. Terdapat juga liang penghawa dingin untuk kesemua barisan tempat duduk dengan butang pengawal bahagian belakang diletakkan pada bahagian atas barisan tengah. Panel tersebut juga menempatkan butang kawalan lampu ambien kabin LED.

Innova serba baharu ini dikuasakan dengan dua pilihan enjin sama ada enjin petrol 1TR-FE 2.0 liter empat-silinder (139 PS/183 Nm) atau enjin turbo diesel 2GD-FTV 2.4 liter baharu (149 PS/359 Nm) seperti yang terdapat pada Toyota Hilux terkini. Enjin-enjin tersebut dipadankan dengan pilihan kotak gear enam-kelajuan automatik torque converter dengan mod manual atau transmisi manual lima-kelajuan.

Kesemua varian boleh dipilih dengan kesemua pilihan enjin dan transmisi tersebut, kecuali Type Q yang hanya hadir dengan enjin petrol 2.0 liter beserta transmisi automatik.

Ciri-ciri lain yang menarik pada Innova ini termasuk unit utama skrin sesentuh lapan-inci dengan Miracast dan sambungan HDMI, lampu hadapan projektor LED dengan lampu nyalaan siang LED, tujuh beg udara, VSC dan bantuan mula mendaki. MPV ini juga menerima penarafan lima bintang dalam ujian kemalangan ASEAN NCAP.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required