Toyota Fortuner 2016 dedah harga, spesifikasi – RM187k-200k, varian 2.7 SRZ dan 2.4 VRZ

Screen-Shot-2016-05-04-at-7.35.04-PM-e1462363589177

Toyota Fortuner 2016 telah pun muncul di laman web rasmi Toyota Malaysia, dilengkapi dengan spesifikasi penuh dan harga bagi SUV tujuh-tempat duduk serba baharu ini. Ia bakal ditawarkan dengan dua varian iaitu 2.7 SRZ (AT) 4×4 petrol dan 2.4 VRZ (AT) 4×4 turbodiesel. Manakala enjin diesel 2.8 liter tidak berada dalam senarai.

Harganya bermuka RM186,900 untuk 2.4 VRZ, menjadikannya RM7,726 lebih mahal berbanding model 2.5G sedia ada. Manakala RM199,900 pula untuk 2.7 SRZ iaitu RM12,817 lebih mahal berbanding 2.7G generasi terdahulu. Kedua-dua harga atas jalan adalah termasuk insurans dan waranti lima tahun bersama perbatuan tanpa had.

Bagi versi petrol, ia dipadankan dengan motor 2TR-FE 2.7 liter yang dipertingkatkan, bersama teknologi Dual VVT-i. Ia mampu memberikan kuasa 166 PS dan tork 245 Nm, iaitu lebih 6 PS dan 4 Nm berbanding sebelum ini. Manakala 2.4 liter VNT diesel pula adalah enjin 2GD-FTV serba baharu, dengan 150 PS dan tork 400 Nm. Kedua-duanya dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan (varian petrol menerima pedal penukar gear), yang menyalurkan kuasanya untuk keempat-empat roda.

Untuk luaran, varian 2.7 SRZ, ia dipadankan dengan lampu utama projektor bi-LED, lampu nyalaan siang LED, pemegang pintu krom dan roda 18-inci. Manakala 2.4 VRZ pula menerima lampu utama projektor halogen (dengan fungsi auto) dan rim yang lebih kecil 17-inci (dibaluti tayar AT berbanding getah HT untuk varian petrol).

Klik untuk besarkan imej

Memandangkan varian petrol merupakan model spesifikasi tinggi, maka bahagian dalamannya juga lebih menarik. Ini termasuk dengan padanan panel meter Optitron, paparan pelbagai-informasi berwarna, unit utama skrin sesentuh DVD-AVN (pilihan untuk diesel), roda stereng dan tombol gear balutan kulit, kawalan suhu automatik (hadapan dan belakang) dan tempat duduk pemandu larasan berkuasa. Ia juga dipadankan dengan kulit kombinasi upholstery coklat gelap, sementara varian diesel hanya tempat duduk fabrik coklat.

Elemen standard pula termasuk kemasukan tanpa kunci, sambungan Bluetooth, mod pilihan pemanduan (Normal, Eco dan Power), Kawalan Penukaran 4WD elektronik dan lapisan filem cermin keselamatan dan solar Toyota. Tempat duduk barisan ketiga (dengan ISOFIX) pula boleh dibaringkan dengan 60:40, sementara barisan ketiga pula 50:50 dengan fungsi “One-touch Easy Space Up”.

Bagi keselamatan pula, Fortuner 2.7 SRZ dilengkapi dengan tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu), ABS, BA, VSC, Kawalan Cengkaman Aktif (A-TRC), Kawalan Bantuan Mula Mendaki (HAC), Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS) dan Kawalan Kuasa Treler (TSC). Manakala varian diesel 2.4 VRZ pula hanya tiga beg udara (hadapan dan bahagian lutut pemandu) dan ABS.

GALERI: Toyota Fortuner 2016 pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required