Esemka bangunkan pikap trak, kerjasama dengan Proton; sasar eksport ke negara lain termasuk M’sia

Esemka-01

Pembuat kereta Indonesia, Esemka, dilaporkan akan membangunkan trak pikap, yang bakal tampil perdana pada Ogos tahun ini. Syarikat terbabit dikatakan bekerjasama dengan Proton, bagi membangunkan trak pikap ini, laporan Berita Satu.

Adiperkasa Citra Esemka Hero (ACEH) merupakan pengeluar trak pikap di Indonesia. Menurut Pengarah Urusannya, Hosea Sanjaya, kerjasama dengan Proton ini sudah pun termeterai dan telah pun memiliki fasiliti untuk membangunkan kenderaan Esemka.

Hosea turut berkata, perjanjian kerjasama ini adalah bagi aspek penyelidikan dan pembangunan antara Esemka dan Proton. Malah ia turut melihatkan kelebihan strategik untuk Esemka mengeksportnya ke beberapa negara luar termasuk Malaysia, Buat masa ini, syarikat ini telah membangunkan kilang pemasangan di Cileungi, Jawa Barat, dengan kapasiti produksi tahunan sebanyak 30,000 unit.

Proton_Pick-up_Concept_-001

Model konsep Proton Pikap berasaskan Proton Exora

Pengarah Urusan tersebut turut berkata, pembangunan produk difokuskan bagi meningkatkan lagi ekonomi luar bandar. “Ini adalah di peringkat awal, kami mengambil keputusan untuk memproduksikan kenderaan komersial dalam bentuk trak pikap,”ujarnya. Buat masa ini, kenderaan komersial terbabit bukanlah fokus utama bagi pengeluar kenderaan Malaysia tersebut, sekali gus telah memberikan peluang kepada Esemka untuk merealisasikannya.

Berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Jakarta Globe, pikap Esemka ini akan didatangkan dengan dua model, bersama kapasiti enjin 1,000 cc dan 2,000 cc. Syarikat ini sedang meneliti harga yang paling murah untuk model Esemka iaitu di bawah 100 juta rupiah (RM30k), iaitu di bawah pesaingnya sendiri.

GALERI: Model konsep Proton Pikap berasaskan Proton Exora

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required