Toyota daftarkan tanda dagangan ‘Supra’ di Eropah

1998001_1994_Supra_Turbo

Toyota dilihat telah mendaftarkan tanda dagangan ‘Supra’ di Eropah. Perkara ini ditemui oleh ahli di laman SupraMKV.com di mana tanda dagangan tersebut difailkan di Pejabat Harta Intelek EU pada 3 Jun lalu. Pendaftaran ini disusuli selepas pendaftaran yang dilakukan Toyota di Pejabat Paten dan Tanda Dagangan Amerika Syarikat lebih dua tahun lalu.

Perkembangan terbaharu ini mungkin boleh menjadi petunjuk kereta sport utama dari pengeluar automotif terbesar dunia tersebut sedang dalam pembinaan, dan keinginan mereka untuk mencipta semula Supra baharu masih lagi wujud. Ia mungkin juga Toyota sedang memilih nama untuk kereta sport masa hadapan mereka. Mungkin juga ia tidak bermaksud apa-apa buat masa sekarang.

Apa yang pasti buat masa sekarang, Toyota sedang bekerjasama dengan BMW untuk membina kereta sport dan kerjasama berkenaan telah diumumkan pada 2012. Hasil kerjasama tersebut dikhabarkan akan dijelmakan sebagai ‘Z5’ untuk versi BMW, model gantian untuk Z4 sedia ada. Manakala untuk versi Toyota, ia hadir dalam bentuk FT-1 Concept yang didedahkan pada Detroit Motor Show 2014.

toyota-supra-euro-trademark-e1465201594427_BM

Desas-desus dalam industri automotif seperti yang dikongsikan oleh Motor1.com, mengatakan produksi kedua-dua buah kereta sport akan bermula pada tahun 2018 di kilang Magna Steyr yang terletak di Graz, Austria, dengan jumlah 60,000 unit setahun. Kedua-dua buah kereta akan menggunakan enjin BMW, tetapi varian hibrid model ini akan menggunakan unit janakuasa dari Toyota. Imej Spyshot Z5 menunjukkan kereta tersebut dibuat dalam bentuk soft top, tetapi versi coupenya turut dikatakan sedang dibina. Platform yang sama, tetapi berlainan rekaan luaran dan dalaman.

“Abang besar akan mempunyai prestasi yang menakjubkan,” kata Tetsuya Tada, ketua jurutera Bahagian Pengurusan Kenderaan Sport Toyota, tahun lalu berhubung pelan TMC yang bakal mewujudkan ‘tiga adik-beradik’dalam keluarga kereta sport mereka. Toyota 86 merupakan model pertengahan, manakala ‘Supra’ sebagai abang sulung dan coupe kecil S-FR yang muncul pada Tokyo Motor Show 2015 sebagai adik paling kecil.

Jika khabar angin yang mengatakan produksi akan bermula pada 2018 tersebut benar, pendedahan rasmi berhubung kereta sport yang paling ditunggu-tunggu ini mungkin akan diumumkan dalam masa terdekat. Toyota telah mendaftarkan nama ‘S-FR’ di Amerika Syarikat tahun lalu, jadi model tersebut sah tidak akan digelar sebagai Supra.

GALLERY: Toyota FT-1 Concept

GALERI: Evolusi Toyota Supra

GALERI:Toyota Supra 1993 milik Paul Walker

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required