Le Mans 2016 – Toyota terkandas tiga minit sebelum perlumbaan tamat, dipintas dan dimenangi Porsche

high_romain_dumas_marc_lieb_l_r_wec_le_mans_2016_porsche_ag-2-e1466387591485_BM

Setelah berhempas pulas hampir 24 jam, Toyota TS050 Hybrid #5 yang dipandu Anthony Davidson, Sebastien Buemi dan Kazuki Nakajima mengalami kerosakan enjin ketika mendahului perlumbaan di laluan lurus utama, tiga minit sebelum perlumbaan Le Mans 24 Jam 2016, dan dipintas seterusnya dimenangi oleh Porsche 919 Hybrid #2 dipandu oleh Romain Dumas, Neel Jani dan Marc Lieb.

Minit-minit terakhir perlumbaaan menyaksikan episod kekecewaan untuk Toyota Gazoo Racing, yang seperti sudah jelas bakal memenangi kemenangan keseluruhan untuk pertama sejak penyertaan Toyota dalam kancah perlumbaan Le Mans 24 pertama kali pada tahun 1985 – sehinggalah Nakajima melaporkan pada pasukannya kurang enam minit sebelum perlumbaan tamat, kereta yang dipandu kehilangan kuasa.

Dari situ, Nakajima berusaha keras untuk membawa jenteranya menuju ke garisan penamat untuk memenangi perlumbaan, tetapi akhirnya gagal. Porsche #2 yang dipandu oleh Neel Jani berjaya memintas kereta Nakajima yang terhenti sepenuhnya sebelum tiba di garisan penamat seterusnya menghabiskan lap terakhir dan merangkul gelaran ke-18 serta yang kedua secara beturut-turut. Kejayaan ini turut melebarkan lagi pencapaian Porsche sebagai pengeluar paling banyak memenangi perlumbaan endurance paling berprestij di dunia berkenaan.

tjm1619ju708-e1466387038534_BM

Jentera Porsche #2 memintas Jentera Toyota #5 untuk mendahului perlumbaan pada lap terakhir

Lebih malang untuk Toyota, apabila Nakajima berjaya menghidupkan semula jenteranya melepasi garisan penamat, dia tidak dikira sebagai menghabiskan perlumbaan, dan lap terakhirnya dicatatkan 12 minit ketinggalan dari Porsche #2 berkenaan.

Tempat kedua dimenangai oleh Toyota #6 yang dipandu oleh Stéphane Sarrazin, Mike Conway dan Kamui Kobayashi, manakala tempat ketiga dimenangi oleh Audi R18 #8 yang dipandu oleh Lucas Di Grassi, Loïc Duval dan Oliver Jarvis, menjadikan Audi sebagai pasukan yang tidak pernah menamatkan perlumbaan tanpa podium sejak penyertaan pertama mereka pada 1999.

Audi #7 yang dipandu Marcel Fässler, Andre Lotterer dan Benoit Tréluyer menghabiskan perlumbaan di tempat keempat apabila pengecas turbo jentera tersebut terpaksa ditukar selepas dua jam perlumbaan berlangsung, manakala Porsche #1 yang dipandu oleh Timo Bernhard, Mark Webber dan Brendon Hartley menghabiskan perlumbaan di tempat ke-13 keseluruhan selepas jentera mereka terpaksa masuk ke garaj dua kali untuk memperbaiki masalah suhu enjin yang terlalu tinggi.

Porsche Team: Romain Dumas, Marc Lieb, Neel Jani (l-r)

Porsche Team: Romain Dumas, Marc Lieb, Neel Jani (l-r)

Signatech Alpine A460 #36 dipandu oleh Menezes Gustavo, Nicolas Lapierre dan Stéphane Richelmi mengungguli kelas LMP2, manakala Ford GT pasukan Chip Ganassi #68 yang dipandu oleh Joey Hand, Dirk Müller dan Sébastien Bourdais memenangi perlumbaan kelas GTE dihadapan Ferrari 488 GTE pasukan Risi Competizione #82.

Kemenangan pasukan Chip Gannassi tersebut mengulangi kejayaan pertama Ford di Le Mans 50 tahun lalu dengan Ford GT40 yang ketika itu turut menewaskan Ferrari di tempat kedua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required