Honda Malaysia akui inflator beg udara buatan Takata pecah dalam kemalangan yang membabitkan satu nyawa terkorban pada 26 Jun lalu

Honda airbag

Honda Malaysia telah mengesahkan inflator beg udara buatan Takata pada bahagian pemandu kereta Honda City yang terbabit dalam kemalangan di Kota Damansara pada 26 Julai 2016, didapati pecah. Malah kemalangan terbabit telah menyebabkan kematian pemandu City terbabit. Walau bagaimana pun, sehingga kini punca kematian tersebut belum dikenalpasti.

Di mana kenderaan tersebut termasuk dalam senarai ‘panggil balik’ yang diumumkan oleh Honda Malaysia pada 21 Mei 2015 lalu, bagi menggantikan inflator Takata SDI pada beg udara hadapan pemandu.

Menurut Honda, sejak tahun 2015, kenderaan yang terlibat dalam kemalangan ini telah dikesan sebagai salah satu unit yang perlu ditukar inflator beg udara Takata bahagian pemandu dan penumpang hadapan. Tiga notis pemberitahuan telah dihantar, dan syarikat tersebut mengesahkan bahawa menurut rekod-rekodnya penggantian bagi beg udara untuk kenderaan terbabit tidak pernah disempurnakan.

Honda turut telah menghubungi wakil keluarga pemandu terbabit dalam usaha menyelesaikan kebimbangan mereka. Bagi menghormati pihak keluarga terbabit, Honda tidak akan memberikan sebarang maklumat peribadi mengenainya.

Dalam masa yang sama, sekali lagi Honda Malaysia menyeru agar semua pemilik kenderaan Honda yang terbabit dengan penukaran inflator beg udara Takata ini supaya segera membawa kenderaan masing-masing ke pengedar yang bertauliah secepat yang mungkin. Pemilik kenderaan terbabit juga boleh menyemak status kenderaan masing-masing menerusi semakan VIN secara dalam talian atau pun menghubungi Honda Malaysia di talian 1-800-88-2020 untuk maklumat lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required