Sistem Kad Pemandu mungkin dipertimbangkan dan diperkenalkan untuk pemandu Grab dan Uber – SPAD

uber x car

Sistem ‘Kad Pemandu’ untuk pemandu perkhidmatan Grabcar dan Uber mungkin akan dipertimbangkan dan diperkenalkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), lapor Bernama.

Menurut Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar, perkara itu perlu dilihat secara menyeluruh memandangkan pemandu yang terlibat adalah individu persendirian dan tidak mempunyai lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV).

“Kita akan membentangkan perkara ini kepada kerajaan khasnya mengenai syarat-syarat mentransformasikan industri pengangkutan awam yang berasaskan konsep teksi agar tidak timbul perasaan tersisih termasuk golongan pemandu teksi (biasa) yang menganggap mereka dibebankan oleh sistem sewa beli atau pajak,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan laluan baharu bas Ekspres Mayang Sari di Bukit Pasir semalam.

Menurut Syed Hamid lagi SPAD akan mengadakan perbincangan lebih terperinci dengan pemain industri sebelum memuktamadkan keputusan berhubung cadangan itu.

Pelan Transformasi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bakal dibentangkan di Kabinet dan ia turut merangkumi isu berkaitan membenarkan Uber dan GrabCar beroperasi secara sah seterusnya memberikan persaingan sihat kepada pemandu teksi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required