Uber, Grab bakal beroperasi secara sah – cadangan e-hailing yang dibentang SPAD diluluskan kerajaan

uber-x-car_BM

Perkhidmatan Uber dan Grab bakal sah di sisi undang-undang tidak lama lagi apabila kerajaan telah memberikan lampu hijau buat Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bagi mengawal selia konsep e-hailing bagi teksi menjelang akhir tahun ini.

Keputusan ini dicapai selepas CEO SPAD Mohd Azharuddin Mat Sah mengemukakan kertas cadangan di Kabinet semalam untuk merombak industri teksi dan memperluaskan perkhidmatan pengangkutan dengan membenarkan Uber serta Grab beroperasi secara sah, laporan The Sun.

Malah jemaah Kabinet turut menerima cadangan untuk transformasi industri teksi dengan mempertingkatkan model Teksi 1Malaysia, menyelaras teksi bajet dan peruntukan khas bagi teksi baharu.

Bukan itu sahaja, Kabinet juga bersetuju dengan langkah memberi permit teksi secara individu kepada pemandu teksi yang mempunyai rekod yang baik, di samping cadangan bagi mekanisme baharu untuk syarikat pengusaha teksi mempertingkatkan lagi perkhidmatan mereka. Buat setakat ini, sebanyak 77,000 pemandu teksi berdaftar di seluruh negara.

Cadangan bagi e-hailing ini adalah mirip kepada model perniagaan yang digunakan oleh Jakarta Blue Bird Taxi Company , Dubai Taxi Corporation dan lain-lain syarikat di serata dunia, menerapkan konsep perkongsian keuntungan atau jaminan peratusan pendapatan harian untuk pemandu teksi.

Malaysia-Taxi-03

Konsep ini dianggap pertama seumpamanya di dunia dan akan mewujudkan lapangan persaingan antara pemandu Uber dan Grab dengan pemandu teksi konvensional untuk pengangkutan awam yang lebih cekap dan menawarkan harga yang lebih berpatutan.

Kerajaan berpendapat Grab dan Uber adalah bagi memberikan pilihan pengangkutan awam kepada rakyat, sekaligus menunaikan permintaan banyak pihak yang mahukan perkhidmatan teksi dipertingkatkan, ujar sumber dalaman Jabatan Perdana Menteri.

Sehubungan itu, pindaan undang-undang berkaitan oleh agensi kerajaan terlibat akan diputuskan di Parlimen pada November ini.

Dijangkakan, dalam tempoh tiga tahun akan datang, dianggarkan sebanyak 150,000 pemegang permit baharu, termasuk pemandu teksi konvensional, Uber dan Grab, akan berkhidmat di dalam industri pengangkutan awam ini.

Menurut sumber dalaman SPAD pula, perincian mengenai persetujuan Kabinet ini akan didedahkan pada minggu hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required