Perodua tauliahkan 17 pelajar program latihan belia

Perodua Latihan Belia BM 2

17 pelajar yang mengikuti Program Latihan Belia Perodua (Perodua Youth Training Programe, PYTP) ditauliahkan dengan menerima Sijil Kemahiran Malaysia Gred 2 hari ini. Program berkenaan, yang merupakan sebahagiand daripada program tanggungjawab korporat Perodua kini telah memasuki kali ke-25 penganjurannya.

Dengan sijil yang diperoleh itu, pelajar-pelajar berkenaan kini diiktiraf sebagai pembantu mekanik di bahawa Kementerian Sumber Manusia Malaysia.

“Program ini dianjurkan secara tahunan sebagai tanggungjawab korporat syarikat, dengan penekanan untuk memperkasa belia menerusi pendidikan,” jelas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Dr Aminar Rashid Salleh.

Perodua Latihan Belia BM 1

Setakat ini, lebih daripada 500 pelajar sudah ditauliahkan melalui program ini sejak ia diperkenalkan pada 1999. Daripada jumlah berkenaan, 397 orang diambil bekerja di Perodua.

Program ini terbuka kepada calon SPM yang lebih cenderung ke arah pembelajaran vokasional dan teknikal berbanding kecenderungan terhadap akedemik. Perodua menyediakan tempat tinggal, makan-minum, pengangkutan, kemudahan kesihatan asas serta elaun bulanan kepada pelajar yang terpilih.

Bagi edisi tahun ini, Perodua turut membabitkan penglibatan tujuh pelajar di bawah Perbadanan Tabung Kemahiran (PTPK, di bawah PTPTN) untuk turut serta. “Kami ingin berkongsi kejayaan kami dengan Malaysia. Kami juga percaya bahawa pengetahuan dan kebergantungan terhadap diri sendiri adalah perkara penting yang boleh memperkasakan belia kita,” tambah Aminar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required