MSF Racing Series Saga Cup pusingan Enduro Ahad ini – tampilkan ramai pelumba ternama tempatan

saga-cup-4-e1476425992390_bm

Jika di Jepun popular dengan siri one-make race AE86 N2, kita di Malaysia turut mempunyai siri perlumbaan one-make sendiri yang telah lama dilangsungkan dan melahirkan ramai pelumba-pelumba yang kemudiannya menyinar di peringkat dunia. Ia tidak lain dan tidak bukan, siri perlumbaan Proton Saga genarasi pertama.

Kategori Saga Cup dalam perlumbaan Siri Perlumbaan Malaysia Speed Festival (MSF) yang diadakan di Litar Antarabangsa Sepang telah dilangsungkan sejak tahun lalu, dan perlumbaan kategori berkenaan akan berlangsung untuk pusingan ketiga tahun ini, dengan pusingan istimewa Enduro akan di jalankan, menyaksikan sejumlah 39 jentera berentap dalam tempoh lebih dari 35 minit, bermula pukul tiga petang, Ahad ini (16 Oktober).

Kategori Saga Cup ini sebenarnya diinspirasikan dari perlumbaan Saga sejak era 90’an di Litar Batu Tiga Speedway Shah Alam serta Litar Pasir Gudang Johor Bahru (siri Saga Clubman Race masih dijalankan di Pasir Gudang walaupun selepas BTSC ditutup), menyaksikan ramai bakat tempatan dicungkil dan kemudian menyinar di peringkat antarabangsa seperti bekas pelumba F1 Alex Yoong, serta Prince of Drift – Tengku Djan Ley.

Undang-undang yang ditetapkan oleh MSF untuk kategori ini juga agak sama dengan perlumbaan terdahulu dimana setiap jentera bertanding perlu menggunakan enjin asal Saga iaitu 4G1X dengan kapasiti di bawah 1,500 cc, kotak gear OEM dengan kelengkapan klac asal (nisbah gear boleh diubah tetapi penggunaan gear straight-cut adalah dilarang), cakera dan angkup brek OEM, serta penggunaan unit karburator asal Saga untuk enjin Megavalve.

saga-cup-8-e1476426135175_bm

Undang-undang ini dirangka bukan sahaja untuk mengekalkan Saga Cup sebagai perlumbaan bajet rendah, ia juga akan mengerah kreativiti pasukan untuk menala jentera masing-masing dengan hanya kelengkapan asas serta memaksa pemandu berlumba dengan kemahiran tertinggi untuk memenangi perlumbaan memandangkan kesemua jentera dihadkan dengan spesifikasi yang sama.

Perlumbaan pada hujung minggu ini turut akan menyaksikan pemandu-pemandu tempatan bertaraf antarabangsa berentap sesama sendiri dengan memandu Proton Saga keluaran 1985 hingga 2007, antaranya Tengku Djan Ley, pelumba GT Farique Hairuman, pemenang tempat kedua dalam World Time Attack 2012 Alif Hamdan serta Juara Formula Asia Keifli Othman.

Pelumba-pelumba lagenda tanah air turut akan beraksi dalam Saga Cup Enduro kali ini antaranya Juara Merdeka Endurance tiga-kali Tommy Lee, juara kejohanan asal Saga Championship Roland Ooi serta juara Rali Malaysia enam-kali YS Khong. Juara Malaysia Super Series Lai Wee Sing, Boy Wong, Faidzil Alang dan Mark Darwin turut akan menyertai, selain dari juara Saga Cup tahun lalu iaitu Joshua Thiran bersama Adian Yein. Harvinder Singh dari paultan.org juga turut akan berlumba, berpasangan dengan Roland Ooi dalam perlumbaan ini.

MSF pusingan ketiga ini bukan sahaja mempertandingkan kategori Saga Cup, penonton juga akan disajikan dengan perlumbaan kategori Special Kei, Super 1,500 NA, Proton 1,800 NA, Street Tuned dan Street Tuned 1,600, Super Street dan Open serta 1,600 dan 1,800 Races Car. Tiket padok dijual pada harga RM20 jika penonton membelinya sebelum pukul 11 pagi dan RM35 selepas waktu berkenaan. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web rasmi MSF Racing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required