Mazda CX-9 baharu diprebiu di M’sia – lancar Jun 2017

mazda-cx-9-skyactiv-2-5-bm-12

Lewat petang ini, Mazda menerusi Bermaz Motor, telah mempamerkan model CX-9 baharu untuk tatapan pihak media permotoran tempatan. CX-9 generasi kedua ini dijangka dilancarkan di pasaran tempatan pada Jun 2017. Bakal diimport (CBU) dari Jepun, Bermaz juga merancang untuk melaksanakan pemasangan tempatan (CKD) bagi SUV tujuh-tempat duduk ini dan turut direncana untuk pasaran eksport.

Didedahkan di LA Auto Show pada hujung tahun lalu, CX-9 baharu ini masih digayakan dengan rekaan Kodo, malah model yang diprebiu ini adalah daripada spesifikasi Australia. Menurut CEO Bermaz, Datuk Seri Ben Yeoh, bagi pasaran Malaysia, bahagian mekanikalnya adalah sama dengan spesifikasi Australia tetapi seperti kebiasaan, terdapat beberapa perbezaan elemen bagi bahagian luaran dan dalamannya. Apa yang boleh disahkan buat setakat ini, CX-9 baharu bagi pasaran Malaysia akan didatangkan dengan dua varian iaitu varian asas CX-9 2.5L 2WD dan spesifikasi tertinggi CX-9 2.5L 4WD.

Bagi model spesifikasi Australia ini, ia berukuran 5,075 mm panjang dan 1,969 mm lebar. Bagi memberikan pembaharuannya, overhang bagi SUV ini telah diperkemaskinikan dan jarak rodanya turut dipanjangkan sebanyak 55 mm menjadi 2,930 mm, berbanding model sebelum ini.

mazda-cx-9-skyactiv-2-5-bm-32

Bagi bahagian dalamannya ditampilkan dengan elemen baharu, termasuk bentangan papan pemuka yang membawakan imej lebih segar seperti mana model Mazda baharu yang lain. Ini termasuklah tiga set bentangan panel meter utama dengan peningkatan rekaan yang lebih signifikan.

Sebenarnya, rekaan baharu yang ditampilkan pada bahagian luaran dan dalaman bukan suatu daya tarikan utama, sebaliknya langkah Mazda dalam mengubah kapasiti enjin lebih menarik perhatian. Bagi CX-9 baharu ini, Mazda memadankannya dengan 2.5 liter turbo SkyActiv iaitu enjin pengecas turbo suntikan-terus dengan teknologi i-stop dan i-ELOOP. Ia adalah bagi menggantikan enjin model terdahulu iaitu 3.7L naturally-aspirated V6. Walau pun kapasiti enjin telah dikurangkan, namun tidak bermakna kuasa prestasinya turut dikurangkan.

Pilihan enjin 2.5 liter turbo SkyActiv ini memberikan kuasa 250 hp/420 Nm untuk CX-9 pasaran USA, dan 228 hp/420 bagi Australia. Mazda turut mengetengahkan teknologi Dynamic Pressure Turbo bagi mengurangkan turbo lag di mana hamburan ekzosnya adalah bergantung pada kelajuan enjin.

Menurut Ben, bagi pasaran Malaysia, ia akan memadankan enjin yang sama dengan model Australia namun mungkin terdapat sedikit perbezaan kuasanya. Malah enjin ini turut dipadankan dengan kotak gear automatik Skyactiv torque converter enam-kelajuan.

mazda-cx-9-skyactiv-2-5-bm-5

Tidak berkompromi soal keselamatan, CX-9 baharu ini yang menerima penarafan lima-bintang daripada Australasian NCAP dipadankan dengan enam beg udara, Blind Spot Monitoring (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Smart City Braking Support (SCBS) dan Mazda Radar Cruise Control (MRCC), serta ditambah dengan fungsi Stop & Go untuk mengendalikan fungsi stop-stop di lampu isyarat. Semua elemen ini adalah pakej lengkap bagi i-ActiveSense yang akan ditampilkan pada semua varian.

Selain kit keselamatan ini, elemen lain yang ditampilkan termasuklah skrin sentuh lapan-inci untuk sistem infotaimen MZD Connect, sistem bunyi premium Bose 12-pembesar suara dan unit utama Active Driving Display yang dipertingkatkan kini berwarna sepenuhnya.

Turut ditampilkan bumbung suria, tailgate berkuasa, penghawa dingin tiga-zon dan lampu utama LED. Walau bagaimana pun, untuk pasaran Malaysia, elemen yang bakal ditampilkan masih belum dimuktamadkan. Berkenaan harganya, dijangkakan di bawah RM300k iaitu antara RM280k-RM290k. Kami akan membawakan maklumat lanjut dari semasa ke semasa sekiranya ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required