Volkswagen Arteon 4-pintu coupe didedah, ganti CC

db2016au01055_large-e1480332977722

Volkswagen telah menyebarkan lakaran teaser pertama model coupe empat-pintu akan datang, Volkswagen Arteon. Namanya digabungkan dengan dua perkataan iaitu “art” dan “eon” – yang menggambarkan ia sebagai model premium, seperti model pasaran China Phideon – yang bakal menggantikan model CC dan diposisikan di atas Passat yang bakal diperkenalkan di Geneva Motor Show 2017.

Lihat sahaja lakarannya, nampak seperti menyamai versi Sport Coupe Concept GTE, yang didedahkan pada Ogos lalu. Bahagian hadapannya dengan gril yang lebih lebar dan bar yang disambung pada lampu utama tiga-dimensi, telah dikekalkan.

Turut dikekalkan ialah corong pengadang atau fender, garisan bumbung yang agresif dan bahagian belakangnya. Seperti model CC sedia ada, Arteon juga didatangkan dengan tingkap tanpa bingkai, serta menambahkan pintu tailgate yang dipasang di atas (seperti model Audi A5 dan A7 Sportback, serta BMW 4 Series Gran Coupe) sekaligus membuatkannya sebagai lima-pintu.

Selain menampilkan rekaan dalaman yang lebih berketerampilan, imej yang diinspirasikan dari Passat turut jelas kelihatan untuk bahagian dalamannya termasuk corong penghawa dingin, panel instrumen dan terowong transmisi yang condong. Malah seperti model sedia ada CC, Arteon juga didatangkan dengan pilihan lima- dan empat-tempat duduk.

Penjana kuasanya termasuklah enjin petrol TSI dan diesel TDI daripada Passat, serta transmisi manual dan dwi-klac DSG. Turut dijangkakan GTE plug-in hybrid yang digunakan pada enjin V6 TSI pada Sport Coupe Concept GTE dengan dipadankan bersama dua motor elektrik untuk menghasilkan gabungan kuasa 380 hp, berkeupayaan dengan pacuan 0-100 km/j dalam hanya 5.2 saat dan kelajuan maksimum 5.2 saat, serta penggunaan bahan api sekitar 50 km untuk per liter, 50 km daripada janaan elektrik dan jumlah keseluruhan mencecah 1,000 km.

GALERI: Volkswagen Sport Coupe Concept GTE di Geneva 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required