GALERI: Volvo V40 T5 Drive-E dengan talaan lengkap dari Polestar – 253 hp/400 Nm, 0-100 km/j 6.2 saat

Sebelum ini, Volvo Car Malaysia telah mengumumkan untuk mula menawarkan program Polestar Performance Optimisation iaitu program tingkat taraf model Volvo terpilih dengan peralatan-peralatan berprestasi tinggi dari Polestar – divisi talaan rasmi pengeluar jenama dari Sweden itu.

Unit awal Volvo V40 T5 Drive-E yang menerima pakej lengkap program tersebut kini telah pun dipamerkan di bilik pameran pengedar Volvo, Clear Marque yang terletak di Jalan Kuching, Kuala Lumpur. Pakej lengkap program Polestar Performance Optimisation ini sebenarnya boleh dibahagikan kepada lima iaitu casis, sistem kemasukan (intake) dan ekzos, roda, dalaman dan luaran, serta pengoptimuman.

Untuk pakej casis, V40 ini menerima penyerap hentak dan spring baharu dari Polestar, manakala untuk pakej roda pula, ia hadir dengan rim Polestar yang ringan berdiameter 19-inci dibaluti tayar Pirelli P Zero bersaiz 235/35R19.

Bagi pakej sistem kemasukan dan ekzos pula, V40 ini menerima penapis udara sport beserta penutup kotak udara baharu, sistem ekzos keluli tahan karat dengan logo Polestar pada tip muffler serta diffuser udara pada bampar belakang. Sementara untuk pakej dalaman dan luaran pula, ia terdiri dari spoiler belakang baharu, kemasan pada bendul pintu, penutup cermin sisi berwarna hitam, pedal-pedal sport serta tombol gear.

Pakej terakhir iaitu pakej pengoptimuman merupakan pakej yang jarang ditawarkan oleh pengeluar-pengeluar di Malaysia. Pakej ini mengekstrak lebih kuasa dari enjin 2.0 liter T5 berkenaan menjadikan jumlah kuasa keseluruhan kini menjadi 253 hp (dari 245 hp) dan tork maksima 400 Nm (dari 350 Nm) membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat, 0.1 lebih pantas dari versi standard.

Talaan dari pakej pengoptimuman ini bukan sahaja memberikan tambahan kuasa, malah ia turut memberikan respon pendikit dan respon off-throttle yang lebih baik, penukaran gear yang lebih pantas serta gear hold yang lebih lama.

Program Polestar Performance Optimisation boleh dibeli secara lengkap mahupun berasingan seperti yang tertera pada jadual di bawah. Pada laman oto.my kami, V40 yang lengkap dengan pakej Polestar ini di jual pada harga RM240,888. Untuk makluman anda, V40 T5 Drive-E versi standard dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM180,888.

GALERI: Volvo V40 T5  Drive-E dengan talaan lengkap dari Polestar – 253 hp/400 Nm, 0-100 km/j 6.2 saat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required