SPAD wujudkan Makmal Bas bulan hadapan

SPAD wujudkan Makmal Bas bulan hadapan

Bagi meningkatkan mutu perkhidmatan, keselamatan dan kemampanan industri bas dalam negara, Makmal Bas akan ditubuhkan bulan hadapan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), menurut laporan Bernama.

Perkara ini dinyatakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri dan menjelaskan makmal itu akan mengambil kira model perniagaan, cara-cara menangani kekurangan pemandu dan usul-usul bagi memperbaiki kebajikan pemandu. Selain itu, makmal ini juga akan memberi tumpuan kepada pendekatan teknologi, polisi, syarat-syarat pelesenan serta peningkatan mutu terminal dan infrastruktur.

“Makmal Bas ini akan melibatkan penglibatkan serta pandangan pihak berkepentingan di dalam industri termasuk orang awam dari seluruh Semenanjung Malaysia,” katanya dan menambah sebarang tragedi jalan raya yang berlaku tanpa mengira sama ada kemalangan tersebut adalah kecil atau pun besar dipandang serius oleh kerajaan.

Berkenaan kemalangan bas ekspres di Pagoh, Johor yang mengorbankan 14 nyawa, awal pagi 24 Dis lalu, Nancy menggesa media dan orang awam agar tidak membuat sebarang spekulasi sementara menunggu hasil siasatan yang telah dimulakan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS).

“Kerajaan melalui agensi-agensi yang berkaitan akan terus bekerjasama dengan pengendali bas ekspres, persatuan-persatuan, agensi dan pemegang kepentingan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan bas ekspres serta keselamatan penumpang,” tambahnya.

Beliau memberi amaran kepada semua syarikat bas ekspres agar memberikan keutamaan kepada segala aspek keselamatan pemanduan dan keselamatan penumpang, termasuk melakukan pemeriksaan terhadap keadaan pemandu sebelum memulakan perjalanan lebih-lebih lagi menjelang cuti perayaan Tahun Baharu Cina tidak lama lagi.

“Saya telah mengarahkan SPAD untuk menggandakan audit berasaskan risiko ke atas pengendali-pengendali bas ekspres bagi memastikan pematuhan ke atas Kod Amalan Industri SPAD-Keselamatan (ICOP) demi keselamatan penumpang,” katanya.

Walau bagaimanapun, Nancy memuji beberapa pengendali bas ekspres yang boleh dijadikan contoh bagi meningkatkan tahap prestasi industri berdasarkan rekod perkhidmatan dan keselamatan yang cemerlang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required