VIDEO: Ujian perlanggaran terkini ASEAN NCAP – 8 kereta diuji, penarafan 5-bintang untuk 5 kereta

Selepas sebulan menyiarkan keputusan perlanggaran terkini, ASEAN NCAP telah menyebarkan video bagi lapan buah kenderaan yang diuji, di mana lima daripadanya telah menerima penarafan keselamatan lima-bintang.

Kenderaan tersebut termasuklah Honda Civic baharu berjaya memperoleh 14.74 mata dari 16 markah penuh dalam AOP, dengan memenuhi 86% dalam COP. Keputusan ini membolehkan Civic menerima penarafan lima-bintang kecuali untuk model tanpa sistem peringatan pemakaian tali pinggang keledar hadapan hanya memperoleh empat-bintang.

Turut menerima lima-bintang ialah Toyota Sienta (15.26 mata untuk AOP, 74% bagi COP, penarafan empat-bintang bagi COP), Hyundai Elantra baharu (14.73 mata untuk AOP, 77% bagi COP, penarafan empat-bintang COP) dan Mitsubishi Pajero Sport baharu (15.26 mata untuk AOP, 76% bagi COP, penarafan empat-bintang bagi COP).

Nissan NP300 Navara bagi pasaran Thailand turut diuji semula, dengan beg udara baharu bagi bahagian lutut pemandu telah membantu trak pikap ini memperoleh markah sebanyak 14.44 mata untuk AOP, naik dari 12.34 mata yang diterima pada Mac – menjadikannya lima-bintang berbanding empat sebelum ini. Manakala Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP) turut menerima peningkatan, dengan 61% berbanding 37% sebelum ini, sekaligus memberikannya penarafan keselamatan tiga-bintang untuk kanak-kanak.

Penarafan empat-bintang bagi AOP turut diperoleh bagi lain-lain model kereta yang diuji iaitu Toyota Calya (12.93 mata untuk AOP, 73% bagi COP, penarafan empat-bintang), Daihatsu Sigra (12.93 mata untuk AOP, 46% bagi COP, penarafan dua-bintang bagi COP) dan Honda Brio Amaze (12.88 mata untuk AOP, 45% bagi COP, penarafan dua-bintang bagi COP). Model Sigra tidak dilengkapi dengan beg udara dan hanya menerima penarafan satu-bintang bagi AOP sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required