‘Teksi Motosikal’ Dego Ride haram di M’sia – Menteri

Berbanding aplikasi ‘e-hailing’ menggunakan kenderaan empat roda seperti Uber dan Grab dilihat tiada masalah terhadap pihak berkuasa berkaitan, perkhidmatan seumpanya tetapi menggunakan motosikal digelar ‘Dego Ride’ nampaknya tidak mendapat nasib yang sama.

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi menerusi laporan Bernama, berkata kementerian itu tidak pernah mengeluarkan sebarang permit ataupun lesen untuk penunggang motosikal membawa penumpang awam di negara ini dan ia adalah haram di negara ini kerana ianya melanggar Akta Pengangkutan Jalan 1987.

“Tidak ada lesen atau permit untuk teksi motosikal kalau ada ia adalah haram di negara ini,” katanya kepada pemberita mengenai wujudnya perkhidmatan tersebut sejak tiga bulan lalu di ibu negara dengan menggunakan aplikasi dalam talian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required