Agong, Sultan Ibrahim Iskandar jadi pemilik pertama Hongqi L5 di dunia – sedan mewah enjin V8 twin turbo

Agong, Sultan Ibrahim Iskandar jadi pemilik pertama Hongqi L5 di dunia – sedan mewah enjin V8 twin turbo

Hari ini, DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim Iskandar menerima kunjungan daripada duta besar China ke Malaysia, TYT Ouyang Yujing bagi membincangkan hubungan dua hala serta isu-isu semasa berkaitan kedua-dua negara.

Sebagai laman automotif, kami turut tertarik kerana pada majlis sama Seri Paduka Baginda dipersembahkan dengan sebuah sedan mewah, Hongqi L5 (syarikat bawah FAW Group). Bukan setakat itu, Seri Paduka Baginda juga adalah pemilik pertama di dunia bagi kereta yang didedahkan kali pertama pada tahun 2023 tersebut.

Pada segenap sudut, L5 mempunyai ukuran yang lebih besar daripada Mercedes-Maybach S Class, dengan catatan panjang 5,980 mm, lebar 2,090 mm, tinggi 1,710 mm dan jarak roda 3,730 mm.

Rekaannya pula menggunakan konsep ala retro, dengan mendapat inspirasi daripada model klasik CA770, manakala harganya di China bermula lima juta yuan (sekitar RM3.3 juta). Menggerakkan kereta ini adalah enjin V8 4.0 liter twin turbo bersama transmisi automatik lapan kelajuan dan pacuan semua roda, menghasilkan kuasa 387 PS (382 hp atau 285 kW).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required