Honda Civic Type R solekan khas di Tokyo Auto Salon

Mugen_Civic_TypeR_Front_BM

Honda Civic Type R telah menerima suntikan selepas jualan oleh beberapa syarikat penalaan (tuner) khas untuk dipamerkan di Tokyo Auto Salon tahun ini.

Jentera JDM yang ditala khas ini oleh dua jenama talaan terkenal iaitu Mugen dan Modulo menjadikan perhatian ramai dalam acara pameran automotif tersebut.

Mugen, telah menampilkan kit penggayaan yang lebih agresif pada Civic Type R ini. Ia dimulakan dengan bampar yang direka khas bersama kekemasan beefier splitter berwarna hitam dengan kontras hitam sutera pada bahagian badannya. Sedikit serpihan hitam turut ditambah termasuk pada bahagian skirting sisi yang lebar dan wing belakang yang lebih ringan berbanding versi standard.

Mugen_Civic_TypeR_back_BM

Malah apa yang dilakukan oleh Mugen ini lebih pada penampilannya, tetapi tidak mengubah langsung bagi sudut teknikal dan mekanikal. Begitu juga dengan varian Modulo yang didatangkan dengan imej yang lebih garang termasuk menampilkan penutup tangki minyak baharu, skirting sisi yang lebih garang dan sedikit sentuhan merah pada bahagian badannya.

Honda Civic Type R ini telah dilancarkan pada Oktober lalu sempena dengan Tokyo Motor Show 2015. Ia digambarkan sebagai “model Type paling ekstrem dan paling berprestasi tinggi yang pernah dibangunkan”.

Ia dijanakan oleh enjin 2.0 liter turbo yang mampu menyalurkan kuasa sehingga 310 PS dan tork 400 Nm antara 2,500 dan 4,500 rpm.

Enjin ini turut ditampilkan dengan pengecas turbo baharu, yang bekerjasama dengan sistem Variable Timing and Lift Electronic Control (VTEC) dan Dual-Variable Timing Control (VTC) ciptaan Honda.

Penjana kuasa ini juga turut berpadu tenaga dengan kotak gear manual enam-kelajuan, yang membolehkan jentera ini dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 5.7 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum sehingga 270 km/j.

Galeri Honda Civic Type R 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • wahedenator on Jan 18, 2016 at 10:50 am

    Terasa seperti membaca majalah kereta tempatan pula. Bahasa baku kauuu. hahaha

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required