JPJ Selangor sita 65 kenderaan klon sejak 2015

JPJ_Roadblock1

Sindiket kenderaan klon nampak gayanya makin berleluasa di negeri Selangor. Malah semalam, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Selangor telah mengeluarkan kenyataan telah menyita 65 buah kenderaan klon di negeri ini sejak 2015.

Menurut Pengarah JPJ Selangor Nazli Md Taib kenderaan klon yang disita termasuklah kereta jenis BMW, Volkswagen, Toyota dan Subaru.

Kenderaan ini diseludup masuk (ke Malaysia) dari Singapura oleh sindiket tertentu yang turut beroperasi di laman sosial terutama Facebook berikutan terdapat permintaan oleh pembeli di negara ini, laporan Bernama.

“Kenderaan klon ini ditawarkan semurah RM4,000 ke RM5,000 bagi kereta jenis Toyota dan setiap harga yang ditawarkan itu adalah berbeza mengikut jenama serta jenis kenderaan berkenaan,” katanya.

Nazli berkata kenderaan tersebut tidak mempunyai dokumen sah selain menggunakan nombor pendaftaran kenderaan yang didaftarkan di Malaysia.

“Nombor pendaftaran yang digunakan oleh kenderaan klon ini ada yang masih aktif dan sah di jalan raya. Ada juga nombor pendaftaran yang digunakan tidak aktif atau telah dilupuskan pendaftaran oleh pemiliknya,” katanya.

Beliau berkata JPJ bekerjasama dengan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi mengenalpasti individu yang terlibat dalam sindiket kereta klon tersebut untuk tindakan selanjutnya.

Nazli meminta kerjasama orang ramai yang memiliki kenderaan klon untuk menyerahkannya kepada JPJ kerana katanya memiliki kenderaan klon merupakan kesalahan di bawah Akta JPJ 1987.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required