Ferrari-California-T-Handling-Speciale-02

Maranello telah mengumumkan pakej pengendalian terbaharu bagi Ferrari California T. Pakej pilihan ini dinamakan sebagai Handling Speciale (HS), yang memberikan penambah baikan bagi kawalan kenderaan, F1-Trac logic yang disemak semula, sistem ekzos baharu dan beberapa penambahan estetik bagi 2+2 convertible. Pakej HS ini bakal dipamerkan di Geneva Motor Show 2016.

Peningkatan pengendalian ini dilakukan menerusi penentu ukuran khusus pada bahagian mod Sport. Dengan pek ini, California T turut menerima pelarasan peredam baharu dengan gegelung yang dimodifikasi. Set gegelung hadapan juga lebih keras sebanyak 16% dan belakang pula 19%.

Mod Sport juga telah dipertingkatkan dengan penaiktarafan peredam SCM3 magnetorheological, yang menambah kelajuan pada respons peredam serta meningkatkan lagi keupayaannya. Selain itu, F1-Trac logic turut memberikan kuasa pendikit yang lebih baik terutamanya di selekoh dan permukaan jalan yang beralun.

Selain itu, gear-shift logic pada mod Sport, kedua-duanya automatik dan manual, juga telah dimodifikasi. Pertukaran gear California T juga lebih pantas dan sporty. Pek HS ini juga didatangkan dengan sistem ekzos baharu dengan silencers, menampilkan dua paip dengan rekaan geometri baharu.

Ferrari-California-T-Handling-Speciale-01

Ekzos ini dibangunkan bersama-sama perisian kawalan kotak gear dan enjin. Ia juga memberikan respons yang lebih pantas dan menambah baik bunyi dan volume. Ferrari berkata sistem ekzos baharu ini juga memberikan pemanduan yang lebih menguja dalam semua tahap kelajuan.

Sebagai peningkatan kosmetik, pakej HS ini juga didatangkan dengan gril hadapan baharu dengan warna Grigio Ferro Met dan peresap belakang dengan warna yang sama serta paip ekzos berwarna hitam pekat. Pada bahagian dalamnya, plak khas yang menandakan pakej HS ini turut ditampilkan.

Selain itu, angka prestasinya masih kekal sama. California T menampilkan enjin 3.9 liter V8 pengecas turbo yang mampu menghasilkan 560 hp dan tork 755 Nm. Ia mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 3.6 saat dan mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 316 km/j.

GALERI: Ferrari California T di Malaysia