Proton Saga 2016 – lakaran imaginasi digital berdasarkan model semasa yang diperkemaskini

Saga_rendered_BM

Ternyata 2016 merupakan tahun yang cukup sibuk bagi Proton. Bukan setakat satu model kereta yang bakal dilancarkan tahun ini, malah ada empat lagi model baharu. Salah satunya ialah Proton Saga 2016, iaitu pengganti bagi model paling popular buatan pengeluar kereta nasional ini. Sementara menantikan detik pelancaran itu, Mohd Taufik telah menghasilkan rendered atau lakaran imaginasi digital bagi Saga 2016 ini.

Seperti mana yang pernah dilihat menerusi foto spyshot, ia jelas menunjukkan rekaannya berdasarkan model sedia ada tetapi telah disemak semula. Bentuk bonet dan grilnya masih dikekalkan, tetapi kelihatan bar krom Iriz di atasnya. Malah lampu utamanya turut dibentuk semula, melunjur ke atas dan seakan memiliki sedikit imbasan beberapa model Peugeot.

Saga_rendered_BM_2

Taufik turut menambah sedikit kelainan pada Saga 2016 dengan meletakkan gril bawah trapezoidal seperti Iriz bersama corong udara berkembar. Pada bahagian belakang pula, kelihatan bentuk cermin yang direka bentuk semula dengan tiang-C, dengan lampu belakang yang menyertai kepingan plat nombor krom serta peresap belakang.

Daripada sudut teknikalnya, ia dikatakan masih belum diperkatakan, namun Saga 2016 ini mungkin akan dipadankan dengan enjin 1.3 liter VVT sama seperti Iriz dengan padanan kotak gear sama ada CVT atau manual lima-kelajuan. Proton juga bakal memperkenalkan enjin aspirasi-natural 1.0 liter dan 1.2 liter tiga-silinder yang akan memulakan produksi pada akhir 2017, manakala enjin 1.0 liter pengecas turbo pula juga akan diperkenalkan.

SPYSHOT: Proton Saga 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Very nice and will be equipped with new engine family. Saga is A-segment sedan for Proton, still waiting what will come up for hatcback model on this segment, probably coming from Suzuki.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Peminat Auto on Jan 27, 2016 at 9:56 pm

    Reka bentuk bumbung kereta Saga yg kurang aerodinamik.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required