Jaguar XE sedan sport dilancarkan – bermula RM340k

2016-jaguar-xe-r-sport-launch-event-malaysia- 007

Pagi ini, Jaguar Land Rover (Malaysia) Sdn Bhd (JLRM) telah melancarkan sedan sport Jaguar XE baharu yang terkemuka di Malaysia. XE kini melengkapi rangkaian kereta sedan Jaguar, yang turut merangkumi barisan model XF dan XJ. Ia tampil dengan tiga varian dan berharga antara RM340k ke RM580k, termasuk GST, tetapi tanpa pendaftaran, cukai jalan dan insurans.

  • Jaguar XE Prestige 2.0 – RM340,000
  • Jaguar XE R-Sport 2.0 – RM365,000
  • Jaguar XE S 3.0 – RM580,000

Menurut pengarah urusan JLRM Tuan Syed Mudzhar Syed Ali, “Binaan ringan, gaya terselaras, bahagian dalam mewah dan pacuan dan pengendalian luar biasa menjadikannya sebuah kereta pemandu sebenar. Menerusi XE, Jaguar mengetengahkan kereta hebat yang pasti menjadi pesaing utama dalam segmen sedan mewah saiz sederhana.”

2016-jaguar-xe-launch-event-malaysia- 004

XE ditawarkan dalam tiga pilihan XE iaitu Prestige, R-Sport dan S. Di mana Prestige dipacu oleh enjin petrol 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder dengan kuasa 200PS. Manakala R-Sport dilengkapi dengan versi enjin sama dengan kuasa tambahan iaitu 240PS. Model S pula dilengkapi dengan enjin petrol 3.0 liter supercharged V6 dengan kuasa 340PS yang juga digunakan dalam F-TYPE yang terkenal. Ketiga-tiga pilihan dilengkapi dengan sistem transmisi automatik lapan-kelajuan.

XE pacuan roda belakang ialah satu-satunya kenderaan setarafnya untuk menggunakan aluminium-intensive monocoque. Struktur yang sangat mantap tetapi ringan ini, bersama suspensi depan dwipalang siku dan gandar belakang Pautan Bersepadu, menjadi tunggak penanda aras inovatif dinamik kenderaan bagi XE. Hasilnya ialah pacuan luar biasa dengan penjimatan bahan api lebih hebat.

XE aluminium-intensive ini merupakan model pertama yang dibangunkan berteraskan seni bina kenderaan modular baharu Jaguar Land Rover. Dasar roda 2,835mm dan kedudukan tempat duduk rendah membolehkan perkadaran sempurna dan profil yang terselaras. Dengan koeifisien seretan hanya 0.26, XE baharu ialah Jaguar paling aerodinamik dan terbaik di kalangan kenderaan setarafnya, mengatasi pelbagai pesaing lain.

XE menyediakan antara sistem bantuan pemandu paling canggih di pasaran termasuk sistem Kawalan Perjalanan Semua Permukaan (ASPC). Dibangunkan berasaskan pengalaman berdekad Jaguar Land Rover dalam sistem cengkaman luar jalan, ia memaksimumkan cengkaman kelajuan rendah dalam keadaan jalan raya yang kurang baik.

Satu lagi ciri baharu ialah Kawalan Pacuan Jaguar yang membolehkan pemandu memilih mod Biasa, Eko, Dinamik atau Musim Sejuk, yang menukar pemetaan stereng dan pendikit secara halus. Mod Eco menggalakkan pemanduan menjimatkan bahan api manakala mod Dinamik mempertajamkan tindak balas pendikit dan meningkatkan wajaran stereng. Dengan memilih Musim Sejuk, sistem secara automatik mengekang pecutan dan mengguna pakai cengkaman yang lebih beransur untuk keadaan licin.

2016-jaguar-xe-launch-event-malaysia- 019

Satu lagi fungsi mengagumkan Jaguar XE baru ialah Pemvektoran Tork menerusi brek yang mengurangkan kejadian belokan terkurang dengan membrek setiap roda dalaman secara lembut seperti yang diperlukan untuk memastikan kereta berada pada garis optimum apabila mengambil selekoh. Hasilnya ialah pengendalian lebih neutral, usaha pengawalan stereng lebih rendah dan akhirnya pengalaman memandu yang lebih memuaskan.

XE baharu juga dilengkapi dengan Stereng Bantuan Kuasa Elektrik (EPAS) generasi terkini untuk menghasilkan tindak balas serta-merta dan jitu serta keterhubungan yang dijanjikan sedan sport Jaguar. EPAS memberikan XE tahap pacuan, daya pergerakan dan kejituan stereng lebih baik yang menjadikannya sebuah kereta pemandu yang sebenar.

2016-jaguar-xe-launch-event-malaysia- 024

Kabin mewah XE ini menyediakan tahap keselesaan dan ruang yang luar biasa. Bahan dan kemasan yang rapi digabungkan dengan hasil kerja tangan Jaguar menjadikannya ruang dalam yang mengatasi kenderaan setarafnya dan berbeza dari yang lain dalam segmen ini. Tempat duduk belakang boleh memuatkan tiga dewasa dengan selesa manakala but 455-liter yang luas menyediakan banyak ruang simpanan, lebih-lebih lagi kerusi belakang dilengkapi dengan keupayaan lipatan 40:20:40.

Sistem info-hiburan InControl Touch baru juga menarik tumpuan termasuk skrin sentuh lapan inci yang inovatif memaparkan antara muka grafik. Sistem Bunyi Jaguar pula menghasilkan julat dan kuasa akustik kepada ruang dalam XE dengan kuasa 80W, empat-saluran dan enam speaker. Sebuah sistem spesifikasi opsyenal yang lebih tinggi, iaitu Sistem Bunyi Meridian 380W menawarkan penghasilan semula audio luar biasa menerusi 12-saluran dan 11 speaker, termasuk sebuah subwoofer.

Untuk pengalaman pemilikan lebih hebat, setiap XE disediakan bersama waranti lima tahun atau 150,000km dan bantuan tepi jalan tiga tahun. Pemilik model Prestige dan R Sport 2.0 liter juga menikmati penyenggaraan berjadual percuma selama lima tahun atau 80,000km, manakala pilihan S 3.0 liter menawarkan pakej lima tahun atau 65,000km, yang mana lebih awal.

Untuk meraikan ketibaan rangkaian baru dalam keluarga Jaguar di Malaysia, setiap Jaguar XE baharu akan dilengkapi dengan pakej aksesori bernilai RM10,000. Pakej Aksesori Pelancaran XE termasuk plat jejak ambang bercahaya, pedal penukar gear pada roda stereng berwarna Merah Aluminium, pemilih gear direka khas dengan bahagian atas kulit premium dan bezel getah selain grip sentuhan lembut, dan penutup injap tayar unik dengan pilihan empat reka bentuk ikon. Tawaran ini sah untuk bilangan unit dan tempoh yang terhad iaitu selagi stok masih ada.


GALERI: Jaguar XE R-Sport


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Peminat Auto on Jan 28, 2016 at 10:32 pm

    Akhirnya, msuk jugak Jag XE. Kereta ni mmg pencabar bru bg 3 Series, C-Class, A4. Handling bgus, respon enjin mantap & gaya mewah ala2 British Car.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required