Pengguna lebuhraya diminta berhati-hati agar tidak terlanggar objek ‘tidak diketahui’- PLUS

PLUS HIGHWAY

Pengguna jalan raya yang melalui persimpangan Ipoh dan Bidor dari Lebuhraya Utara-Selatan dinasihatkan agar berhati-hati dengan pelbagai jenis objek sering ditemui bersepah di permukaan jalan, termasuklah serpihan tayar, besi paip dan juga sejadah.

Menurut Pengurus Seksyen C1 PLUS Asnor Ali, lebih dari 1,570 objek telah ditemui sepanjang 66 km di lebuh raya terbabit pada tahun lalu. Katanya, pihak PLUS sendiri tidak mengetahui sama ada objek tersebut sengaja dibuang di atas jalan atau pun terjatuh dari kenderaan, memetik laporan Malaymail.

“Lebih separuh dari objek terbabit ialah serpihan tayar kenderaan berat. Malah kami juga menjumpai batu besar, batang paip, serpihan kayu dan peralatan rumah termasuk sejadah. Walau bagaimana pun, setakat ini kami tidak pernah menerima laporan ada pihak yang sengaja membuang objek-objek berkenaan di lebuhraya,” ujar Asnor..

Perkara ini dinyatakan susulan kemalangan yang melibatkan sebuah bas di lebuhraya berkenaan (arah selatan berhampiran tol Tapah) yang terlanggar tayar besar yang menyebabkan bas terbabit hilang kawalan dan terbakar. Akibat kemalangan ini, seramai lapan orang terbunuh dan 21 penumpang lain cedera.

Sehubungan itu, Asnor memintar agar pengguna lebuh raya tidak membuang apa-apa objek di lebuh raya.

Katanya, “Bagi semua pengguna lebuhraya terutamanya pemandu lori, dinasihatkan agar sama-sama bertanggungjawab. Sila periksa keadaan tayar kenderaan dan memastikan muatan yang dibawa diikat kemas sebelum memulakan perjalanan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required