Enjin GDI/TGDI Proton bukannya pengganti CamPro

Pengumuman Proton mengenai barisan enjin baharu yang bakal diperkenalkan pada 2018 membuatkan ramai yang tertanya-tanya bagaimana dengan nasib enjin CamPro. Di mana enjin tersebut yang buat pertama kalinya diperkenalkan menerusi model Gen2 pada tahun 2004, dan sejak itu ia telah menerima beberapa siri penaiktarafan sehinggalah enjin VVT digunakan pada Iriz.

Melepasi sedekad, enjin tersebut agak sukar untuk diteruskan dengan keadaan pasaran sekarang, menurut Ketua Pegawai Teknikal Proton Abdul Rashid Musa. “Seperti yang anda tahu, (enjin baharu GDI dan TGDI Proton) tidak boleh menggunakan bahan api dengan RON yang rendah kerana ia adalah enjin yang sangat efisien,” ujarnya.

Sambungnya lagi, “Jadi ia bergantung pada pasaran. Selain itu, ia juga banyak bergantung pada beberapa perkara termasuk kos. Dengan negara yang telah mengurangkan syarat dan kos menjadi lebih sensitif, maka enjin VVT lebih sesuai untuk pasaran.” Seperti yang pernah dimaklumkan sebelum ini, enjin suntikan terus baharu ini boleh dikuasakan dengan petrol RON 95.

Rashid turut menambah, negara dengan memiliki syarat yang lebih tinggi termasuk emisi standard yang juga tinggi seperti bakal menggunakan Euro 6C, juga boleh menggunakan enjin GDI dan TGDI baharu ini. “Jadi inilah alasannya mengapa kami tidak menghentikan penggunaan CamPro, kerana ia bergantung pasaran mana yang dimasuki dan bersesuaian. Namun jika bergantung pada teknologi atau kos, kita akan mencari penyelesaian bagi kedua-duanya.”

“Oleh itu, kita perlu lihat pasaran mana lebih bersesuaian berbanding hanya jual apa yang kita ada, Jika sasaran pasaran itu lebih sensitif soal harga, kita akan menawarkan teknologi yang lebih bersesuaian dengan harga yang kompetitif berbanding teknologi baharu,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • tak mahu sushi on Feb 04, 2016 at 10:03 pm

    Enjin baru Proton lebih berkuasa, lebih lasak, jarak servis 20,000km, jenama dari Jepun masih kekal dengan selang (interval) antara 5,000km dan 10,000km.

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required