Honda Civic hatchback prototaip akan dipertontonkan di Geneva – miliki gabungan rekaan sedan dan coupe

Civic Hatchback Prototype

Honda telah merancang untuk mempertontonkan model prototaip Civic hatcback generasi akan datang di Geneva Motor Show bulan hadapan.

Selepas memperkenalkan Civic dalam bentuk sedan dan coupe, Honda kini lebih bersedia untuk memperkenalkan Civic hatchback lima-pintu yang dijangka bakal menjengah pasaran Eropah mulai 2017 ini. Ia bakal dipasang di kilang Swindon, United Kingdom serta unit pemasangan di sana juga akan dieksport ke beberapa pasaran luar termasuk Amerika Syarikat.

Menerusi foto yang tersebar ini, kelihatannya ia senada dengan konsep sedan dan coupe, malah boleh dikatakan gabungan antara dua bentuk kerangka itu serta ternyata ia nampak begitu sporty. Bahagian bamparnya lebih lebar dengan ekzos berkembar yang terpasang di bahagian tengah serta spoiler menambahkan lagi gayanya. Lampu belakang pula umpama berbentuk boomerang dan sangat berpadanan dengan hatchback ini.

Ia bakal dijanakan oleh enjin 1.0 liter bersama pengecas turbo baharu tiga-silinder dengan kuasa yang dijangka sehingga 127 hp dan tork 200 Nm. Malah ia turut dipadankan dengan transmisi manual enam-kelajuan.

Ia juga akan menyertai unit 1.5 liter pengecas turbo seperti Civic untuk pasaran Amerika Syarikat. Enjin yang lebih berkuasa ini dipadankan dengan transmisi CVT, tetapi model 2017 ini juga dikatakan bakal mempunyai pilihan kotak gear manual enam-kelajuan terutamanya bagi pasaran Eropah.

Selain model prototaip Civic hatchback ini, Honda juga akan mempertontonkan Clarity Fuel Cell bersama model konsep Jazz Keenlight di Geneva bulan hadapan. Dalam masa yang sama, Honda turut mengesahkan model NSX bakal tiba di Eropah pada tahun ini.

GALERI: Honda Civic coupe 2016

GALERI: Honda Civic sedan 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required