Johor negeri pertama guna ANPR di pintu masuk negara – bakal diperluaskan menjelang Jun ini

bkk-ratchaprasong-dt-1

Johor akan menjadi negeri pertama yang menggunakan peranti pengimbas nombor plat kenderaan atau ‘Automated Numbers Plate Recognition’ (ANPR) untuk mengesan pemilik kenderaan yang memiliki waran tangkap dan saman trafik tertunggak.

Menurut Ketua Polis Johor Bahru Selatan Assistant Komisioner Sulaiman Salleh, peranti tersebut akan di pasang di Tambak Johor pada minggu hadapan dan boleh mengesan pesalah trafik yang berhenti di pusat pemeriksaan tersebut.

JBS (Johor Bahru Selatan) turut menerima tiga peranti, salah satunya dipasang secara tetap di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (KIK) bangunan Sultan Iskandar, menurut laporan The Star.

“Manakala lagi dua peranti digunakan ketika melakukan operasi khas,” ujar Sulaiman.

Pesalah trafik pertama yang ditangkap menerusi peranti ANPR adalah pemandu kereta yang sepatutnya sudah dilupuskan dengan plat pendaftaran palsu. Ia dikesan dalam operasi yang berlangsung semalam.

PDRM_1

ASP Sulaiman turut berkata, kamera pada peranti tersebut akan terus disambungkan ke tablet yang mengandungi pengkalan data pesalah trafik. Peranti tersebut akan memberi isyarat pada pegawai trafik yang bertugas sekiranya terdapat kenderaan yang dikesan menerusi pengkalan data terbabit.

“Peranti ANPR akan digunakan untuk kenderaan pendaftaran tempatan atau pun luar, akan digunakan oleh polis daerah dan dipasang di semua pintu masuk negara menjelang awal Jun ini. Malah sistemnya akan disambungkan ke rekod Jabatan Siasatan Jenayah dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), bagi memudahkan pihak berkuasa mengesan kenderaan yang dicuri atau pun kenderaan tidak berdaftar mahu pun individu yang dikehendaki polis,” tambahnya lagi.

Dalam masa yang sama, ASP Sulaiman turut berkata pengeluaran saman trafik juga boleh dilakukan dengan menggunakan Sistem Bayaran Kompaun Dalam Talian (MCOPS).

“Peranti MCOPS lebih kurang macam pencetak mini yang boleh digunakan di mana-mana secara lebih mudah dan mempunyai aplikasi mobiliti khas, pegawai yang bertugas boleh memasukkan data pesalah trafik bagi mengeluarkan saman secara serta-merta. Malah ia juga boleh mencetak gambar kenderaan terbabit sebagi bukti kesalahan trafik,” ujarnya lagi sambil menasihati pesalah trafik supaya menyelesaikan saman tertunggak secepat yang mungkin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required