Michelle Yeoh lancar program Langkah Selamat Keselamatan Jalanraya – kerjasama dengan FIA, Nat Geo dan Prudence, sarat dengan info berkaitan

SSRS1-PTBM

Prudential Corporation Asia telah bekerjasama dengan Federation Internationale de l’Automobile (FIA) dan National Geographic Channel, bersama Tan Sri Michelle Yeoh, melancarkan program Langkah Selamat Keselamatan Jalanraya di Pavilion, Kuala Lumpur pada 13 Februari lalu.

Menteri Pengangkutan Datuk Sri Liow Tiong Lai turut berbesar hati melancarkan program ini, termasuk dengan Jean Todt selaku presiden FIA dan Duta Khas Keselamatan Jalan Raya Bangsa-bangsa Bersatu, dan Donald Kanak, Pengerusi Prudence Foundation. Langkah Selamat Keselamatan Jalanraya ini merupakan program serantau bagi memberikan kesedaran bahawa salah satu punca utama kematian di dunia ialah akibat kemalangan jalan raya. Malah program ini memberikan informasi yang jelas dan ringkas menerusi mesej mendidik tentang keselamatan jalan raya.

Menurut statistik, sebanyak 1.3 juta orang terbunuh akibat kemalangan jalan raya setiap tahun, termasuk 500 kanak-kanak setiap hari. Malah kemalangan jalan raya juga dikaitkan sebagai punca utama kematian bagi individu berusia antara 15 hingga 29 tahun. Di Malaysia, dianggarkan sejumlah 6,000 hingga 7,000 kematian dicatatkan dalam tempoh setahun, iaitu agak tinggi berbanding negara lain. Berbanding purata di seluruh dunia iaitu 18 kematian bagi 100,000 populasi, di Malaysia pula mencatatkan 23.6 kematian bagi setiap 100,000.

Program Langkah Selamat Keselamatan Jalanraya ini akan menyebarkan video mengenai risiko memandu dalam keadaan mabuk, memandu dengan fokus terganggu, kepentingan tali pinggang keledar, mematuhi had laju, serta juga keselamatan motosikal dan pejalan kaki.

“Adalah menjadi harapan saya untuk kempen ini turut memainkan peranan yang penting seperti mana yang disarankan oleh kementerian saya bagi mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Ia adalah penting bahawa kita terus mendidik orang ramai mengenai langkah-langkah keselamatan jalan raya sehingga ia menjadi satu cara hidup bagi pemilik kenderaan di Malaysia,” ujar Liow.

Yeoh, selaku duta program ini pula berkata, “Saya sangat berbesar hati dilantik sebagai duta bagi program ini. Keselamatan jalan raya adalah sangat penting. Sudah ramai yang menjadi mangsa termasuk yang mengalami kecederaan disebabkan kemalangan. Jadi dengan adanya program ini, saya dapat mengambil bahagian dalam memberikan kesedaran orang ramai tentang keselamatan jalan raya.”

Program ini turut disokong oleh Persatuan Automobil Malaysia (AAM), Institut Automotif Malaysia (MAI) dan Bosch.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required