Proton Perdana 2016 – tempahan telah dibuka mulai hari ini, harga antara RM100k-RM150k

Proton-Perdana-preview-COE-6

Dengan segala spyshot Proton Perdana 2016 yang diperoleh sebelum ini, kami dapati beberapa elemen yang ditampilkan bagi model sedan segmen-D Proton yang bakal dilancarkan tidak lama lagi, banyak berasaskan model Honda Accord generasi sebelum ini.

Dalam majlis pra-prebiu yang berlangsung pagi tadi di Pusat Kecemerlangan Proton (COE) Shah Alam, Pengerusi Proton Tun Mahathir Mohamed turut mengumumkan Perdana 2016 ini dibuka tempahan secara rasminya mulai hari ini. Malah Tun Mahathir turut mengatakan, harga yang bakal ditawarkan bagi Perdana 2016 ini adalah antara RM100k-RM150k. Walau bagaimana pun, beliau masih enggan mendedahkan tarikh sebenar pelancaran cuma sekali lagi menegaskan, ia bakal berlaku pada suku pertama tahun ini.

2016 Proton Perdana full media preview 1

Perdana 2016 ini akan dilengkapi dengan enjin 2.4 liter yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 181 hp dan tork 222 Nm. Antara elemen yang ditawarkan termasuklah pedal penukar gear, kawalan kelajuan, sistem hiburan dengan navigasi GPS dan fungsi kamera undur, penghawa dingin dua-zon, cermin berkuasa anti-perangkap untuk bahagian hadapan, stereng boleh laras kecondongan dan teleskopik serta tempat duduk pemandu boleh laras secara elektronik.

Bagi aspek keselamatanya pula, Perdana 2016 akan dilengkapi dengan beg udara (tidak dimaklumkan jumlahnya), kawasan kestabilan elektronik termasuk ABS dan EBD.

Krew kami telah pun menyaksikan secara lebih dekat Perdana 2016 ini sebentar tadi (sayangnya tidak dibenarkan untuk merakamkan sebarang foto), dan akan memperincikannya dalam artikel seterusnya.

GALERI: Pra-prebiu Proton Perdana 2016

GALERI: Proton Perdana 2016 hasil rendered

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Same L0rrr on Feb 17, 2016 at 9:04 am

    Beli Honda Accord lebih baik jika harga RM150K.. RV lebih tinggi untuk kereta Sushi..
    Kereta nasik lemak campur sushi ni takut cepat basi, ada santan kan.. Proton buat macam mana pun RV tetap rendah..

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 8
 

Add a comment

required

required