Kejara sah dilaksanakan secepat mungkin – Liow

malaysian-driving-license-001_PTBM

Pihak kerajaan telah mengesahkan Sistem Pemberian Mata Demerit (Kejara) akan dilaksanakan secepat mungkin. Menurut laporan The Star, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Lai telah megesahkan penguatkuasaan ini adalah bagi menggalakkan orang ramai supaya mematuhi undang-undang yang diperuntukkan.

Kita akan melaksanakan Kejara kerana dengan cara ini dapat menggalakkan orang ramai agar mematuhi undang-undang dan peraturan lalu lintas, secara tidak langsung mendidik mereka berhubung keselamatan jalan raya,” ujarnya, memetik laporan The Star.

Kejara merupakan sistem pemberian mata demirit bagi pengguna jalan raya yang melakukan kesalahan trafik, di bawah Akta Kenderaan Motor (Mata Demerit) 1997. Setiap pemandu memulakan dengan satu rekod bersih , dan kemudian mengumpulkan markah berdasarkan kesalahan trafik.

Menurut laman web Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), sebagai contoh, memandu melebihi had laju iaitu satu dari 25 km/j akan menerima enam mata demerit. Jika melakukan kesalahan yang lebih serius, seperti memandu di bawah pengaruh alkohol, sebanyak 15 mata akan diberikan.

klik untuk besarkan imej

Bagi pemandu golongan muda atau yang baru mendapat lesen memandu, penerimaan mata sebanyak 10 boleh memberikan kesan terhadap lesen P anda iaitu tidak dibenarkan memandu selama setahun. Rujuk carta di atas untuk info selanjutnya.

Dalam masa yang sama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah menyatakan sokongan sepenuhnya sistem Kejara ini.

Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad berkata, jabatannya bersedia untuk menjalankan kajian berhubung dengan sistem tersebut.

“Ia merupakan cadangan yang bagus. Kami akan melakukan persediaan bagi mengkaji sistem ini lebih mendalam namun implementasinya hanya tertakluk pada kelulusan Kabinet,” ujarnya.

Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Senior DCP Datuk Muhammad Fuad Abu Zarim turut berkata, saranan KPN adalah tepat pada masanya.

“Kita akan tengok rekod dan statistik Ops Selamat tahun ini, yang berakhir Ahad ini, dan lihat kawasan mana yang perlu diberi kepentingan.

“Keutamaan kita adalah sentiasa mahu menyelamatkan nyawa manusia, sebanyak yang mungkin. Jadi kita mahu menghindari kemalangan maut juga sebanyak yang mungkin,” katanya.

Malah jabatan tersebut juga mengalu-alukan pendapat dari orang ramai untuk mengurangkan kemalangan jalan raya, ini termasuklah implementasi Kejara yang sedang dipertimbangkan.

“Kita akan bekerjasama dengan lain-lain agensi, termasuk JPJ,” ujar Fuad lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required